Είναι για δέσιμο ο Βαξεβάνης;

21.11.2016 06:49

ΤΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΔΑΜΕ, Η ΠΡΟΣΔΟΚΙΑ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ, Η ΜΠΕΤΥ ΜΠΑΖΙΑΝΑ, ΟΙ ΟΛΟΣΕΛΙΔΕΣ ΡΕΚΛΑΜΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ DOCUMENTO

Πλάνο: Ο χώρος ουδέτερος. Δεν περιγράφεται στο σενάριο αλλά μπορούμε να τον φανταστούμε αφαιρετικό, με φόντο ψυχρού θαλάμου ψυχιατρείου. Εμφανίζεται ένας –προφανώς– τρελός που φοράει ζουρλομανδύα. Στο πρόσωπό του αναγνωρίζουμε τον Κώστα Βαξεβάνη, τον διευθυντή του νεογέννητου Documento. Ο δημοσιογράφος κοιτάει αμήχανα, κατόπιν θριαμβευτικά, ώσπου ακούγεται η φωνή-οφ: «Είναι τρελός; Βγάζει εφημερίδα τέτοια εποχή;» 

Πρόκειται για διαφημιστική πρόταση της εταιρίας που ανέλαβε την καμπάνια προώθησης της νέας εφημερίδας και την οποία αποκαλύπτει στο εντιόριάλ του ο διευθυντής της διευκρινίζοντας ότι «προτιμήσαμε καμπάνια πιο αντιπροσωπευτική».

Η αδέξια σεναριακή περιγραφή είναι δική μου, απλώς για το δημοσιογραφικό φινίρισμα αυτού του κομματιού που θέλει (με καλή διάθεση και με πρόθεση να βοηθήσει, στο μικρό μέτρο αυτού του μπλογκ) να αποτυπώσει τις πρώτες προσωπικές εκτιμήσεις για το πρώτο φίλο της πρώτης εφημερίδας που, μετά από χρόνια, προσπαθεί να καθιερωθεί ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ. Και αν το πετύχει θα είναι ανδραγάθημα και θα της οφείλει πολλά ο Τύπος για την Επιστροφή στη Δημοσιογραφία.

Εκείνην τη δημοσιογραφία που ασκούσαμε με ζέση ως επαγγελματίες και εκείνην που εισπράτταμε ως αναγνώστες αγοράζοντας εφημερίδες χωρίς αγκριστράκια δολωμένα με προσφορές. Κάτι που μας εφησύχασε ως δημοσιογράφους, γιατί η δουλειά μας γινόταν αμπαλάζ προϊόντωνπουλώντας εκ του ασφαλούς, και μας εκμαύλισε ως αναγνώστες γιατί κινηθήκαμε στη λογική «τσάμπα ξίδι γλυκό σα μέλη» ή «τι μου δίνεις για να σε πάρω».

Ο Κώστας Βαξεβάνης στο εισαγωγικό άρθρο του μιλάει για την προσπάθεια του Documento«να ανασκευάσει τη δημοσιογραφία και να την ξανακάνει κοινωνικό σύμμαχο». Το πρώτο φύλλο δείχνει την προσπάθεια, αλλά χωρίς δυνατό αποτέλεσμα από πλευράς αποκαλύψεων που, προφανώς, θα είναι το μεγάλο της όπλο στη συνέχεια – ή τουλάχιστον αυτό περιμένουμε.

Το βασικό πρωτοσέλιδο θέμα αφορά το χρήμα που έρρεε άφθονο στο ΚΕΕΛΠΝΟ και τις παράνομες προσλήψεις του. Πρόκειται για «αποκαλυπτικά ηχητικά ντοκουμέντα που στάλθηκαν στο Documento», όπως αναφέρεται στην πρώτη του σελίδα.
Και στα οποία ακούγονται μαγνητοφωνημένες συζητήσεις που εμπλέκουν πρώην υπουργούς, ανάμεσα στους οποίους βρίσκεται και ο Άδωνις Γεωργιάδης. Σημαντικά στοιχεία, αλλά δεν θα τα έλεγες βόμβα. Ιδιαίτερα τη στιγμή που έχουμε εθιστεί σε πολύ μεγαλύτερες αποκαλυπτικές απομαγνητοφωνήσεις –από άλλες υποθέσεις– και γι’ αυτό αντιδρούμε ως αναγνώστες και ως οι κοινωνία σαν ιπποπόταμοι που τους γαρκαλάνε πυροβολώντας με αεροβόλο.

Τι μου αρέσει Κατ’ αρχάς μού αρέσει η υπόσχεση του Κ.Β. ότι «θα δώσουμε μάχη για να συντριβούν τα συστημικά στερεότυπα που κάνουν τη δημοσιογραφία να ασφυκτιά και να εξαπατά τον εαυτό της». Περιμένουμε τη μάχη και το νικηφόρο αποτέλεσμά της. Θα βοηθήσουμε και ως αναγνώστες με τον κυριακάτικο οβολό μας, αλλά και ως άνθρωποι του χώρου –με τις μικρές δυνάμεις μας- για την προβολή της προσπάθειας, αν αποδειχτεί συνεπής στις διακηρύξεις.

Ο σχεδιασμός που είναι καθαρός, με όμορφες γραμματοσειρές. Κάνουν ευκολοδιάβαστη τη νεογέννητη.
Ο πολύ σύντομες περιλήψεις για τα ρεπορτάζ με την ένδειξη «Εν συντομία»και η επεξήγηση «Γιατί με ενδιαφέρει». Σε μια εποχή που έχουμε καταρράκτες κειμένων που κατακρημνίζονται κάθε στιγμή και χάνονται σε έναν ωκεανό ενημέρωσης (και «ενημέρωσης») είναι καλό να ξέρουμε «στα γρήγορα», εν είδει λιντ, τι θα διαβάσουμε και γιατί είναι χρήσιμο να αφιερώσουμε σε αυτό το χρόνο μιας καλής και όχι διαγώνιας ανάγνωσης
Η καλή γλώσσα, οι δυνατές υπογραφές, η επιστροφή στη εφημερίδα των πολλών συντακτών –σε εκατό τους ανεβάζει και η διαφήμιση και η αναφορά στο εντιτόριαλ.
Η τιμή των δύο ευρώ
Το Hot Doc που δεν το λες εξωδημοσιογραφική προσφορά (και το οποίο θα καταναλώσω σιγά σιγά στη διάρκεια της εβδομάδας).Πού είμαι επιφυλακτικός (προς το παρόν) 

Πλούσια η θεματολογία, αλλά δεν ξεπερνά διακριτά το μέτρο της ύλης των κυριακάτικων εφημερίδων. Περίμενα κάτι πιο δυνατό. Περίμενα οι περισσότερες από τις άλλες κυριακάτικες «να δουν τη σκόνη της». Πιστεύω –και είμαι κοντά στη βεβαιότητα, αλλά μένει να αποδειχτεί– ότι τα επόμενα φύλλα θα είναι πολύ πιο δυνατά.

Υπάρχει μια μεγάλη –από αυτές που ξεχωρίζουν– αποκλειστική συνέντευξη (Κουφοντίνας), αλλά «λίγη» για το πρώτο φύλλο μιας φιλόδοξης εκδοτικής προσπάθειας σαν αυτή. Μαζί υπάρχει συνέντευξη του Πωλ Μέισον.
Στο παρελθόν έχουν αναγγελθεί πολλές φορές «μετατηλεοπτικές εφημερίδες», αλλά δεν θυμόμαστε κάποια που να έκανε πράξη την αναγγελία. Τώρα θέλουμε «μεταδιαδικτυακές» εφημερίδες, αλλά το εγχείρημα να ξεπεραστεί ο κυβερνοχώρος από το χαρτί είναι εξαιρετικά δύσκολο.
Ο Κ.Β.αναφέρει στο άρθρο με το οποίο συστήνεται το Documento, ότι «δεν εκδίδουμε εφημερίδα για αναμασήσουμε ειδήσεις που ήδη υπάρχουν στο διαδίκτυο». Είναι προφανής η προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποφεύγονται οι βουτιές στο διαδικτυακό πέλαγος προς ανάσυρση πληροφοριών που έχουν διαβαστεί.
Παράδειγμα το θέμα για την Μπέτυ Μπαζιάνα, τη σύζυγο του Αλέξη Τσίπρα. Είναι αριστοτεχνικά και προσεκτικά γραμμένο (Όλγα Μπατή) για να ισορροπεί ανάμεσα στην αίσθηση – μόνο αίσθηση– ότι πρόκειται για συνέντευξη και στην εντύπωση ότι πρόκειται για προφίλ (το οποίο ένας συνάδελφος, με πολλή αυστηρότητα είναι αλήθεια, χαρακτήρισε στο fb «αγιογραφία την οποία δεν χρειάζεται η σύζυγος του πρωθυπουργού»).

Ενδεχομένως να υπήρξε και μια άτυπη συνομιλία με την κυρία Μπαζιάνα (ενδεχομένως, ξαναλέω), αλλά το κομμάτι είναι μια διαρκής αναφορά σε παλιές δηλώσεις, απαντήσεις, επιστολές της. Θα ήταν πολύ καλύτερα μια δια ζώσης, ανοικτή συνέντευξη για όλα όσα θα ενδιέφεραν γύρω από την «Πρώτη Κυρία», τίτλο τον οποίο ή ίδια αποποιείται στο θέμα του Documento.

Οι διαφημίσεις 

Ο αριθμός των διαφημίσεων στο Documento δεν είναι μικρός για μια εφημερίδα που μόλις ξεκινά. Μέτρησα 15 ολοσέλιδες και μία μικρή πρωτοσέλιδη της NOVA.

Για να δώσω ένα μέτρο σύγκρισης σήμερα οι ολοσέλιδες της Realnews, οι πληρωμένες (γιατί υπάρχουν και κάποιες για άλλα μέσα του Ομίλου και ορισμένες προφανώς συμψηφιστικές) ξεπερνούν τις 15. Μαζί υπάρχουν στη Realnews πολυάριθμες μικρότερες διαφημίσεις, ημισέλιδες ή ενός τρίτου και ενός τετάρτου της σελίδας.
Το πόσο καλά, μέτρια ή περιορισμένα είναι πληρωμένες οι ολοσέλιδες ρεκλάμες του Documento, ας κρίνει ο καθένας διαβάζοντας ποιες είναι.

Τις παραθέτω με τη σειρά δημοσίευσης: Alpha Bank (3η σελίδα), Σκρατς (7η), ΕΚΟ (9η), Vοdafone(11η), Σχολή Επιχειρηματικότητας με την υποστήριξη των Coca Cola, Venture garden και άλλων εταιριών (13η), NOVA (15η), Fourlis (17η), Αθηναϊκή Ζυθοποιία (21η), Klinex (23η), Wind (25η), Novartis, εταιρία για την Υγεία (49η), εκδόσεις Πατάκη (51η), προϊόντα Europeshop (53η), Βασιλόπουλος (95η), Cosmote TV (96η, τελευταία).

Τα δικά μας παιδιά 

Στον τομέα του αθλητικού ρεπορτάζ υπάρχουν υπογραφές-εγγύηση, με προέλευση (όπως αρκετοί άλλο συντάκτες του Documento) από την παλιά καλή Ελευθεροτυπία: Αντώνης Φουντής (αρχισυντάκτης Αθλητικού), Σάββας Λιβάνιος, Νίκος Παπαδογιάννης και μαζί τους ο Θάνος Σαρρής.

Ο περιπτεράς μου 

Για τον περιπτερά τη γειτονιάς μου είμαι ο περίεργοςπελάτης που κάθεται για ώρα μπροστά στον πάγκο με τα έντυπα πριν αγοράσει και συχνά ρωτάει –κυρίως όταν κάποια εφημερίδα έχει εξαντληθεί– πόσα κομμάτια τού πήγε το πρακτορείο διανομής και πόσα πούλησε.

Για το Documento στις 11,30 το πρωί μου είπε ότι του πήγαν «είκοσι φύλλα και εσύ είσαι ο τρίτος που αγοράζει, πιθανόν γιατί δεν την ξέρουν ακόμα». Του είπα ότι θα τη μάθουν. Ότι πρέπει να τη μάθουν. Είναι ένα παράθυρο στην ελπίδα για την Επιστροφή στην καλή δημοσιογραφία του χαρτιού, χωρίς προσφορές-δολώματα.
Και αν δεν επιστρέψουμε ολότελα στον παλιό καλό Τύπο, τουλάχιστον ας κάνουμε ένα μέρος της διαδρομής. Νομίζω ότι το Documento είναι η τελευταία ΑΞΙΟΛΟΓΗ προσπάθεια για τη νεκροφάνεια του Χαρτιού στη δημοσιογραφία. Αυτό το «νομίζω» πρέπει γρήγορα να γίνει «πιστεύω».
Καλή επιτυχία και καλό ταξίδι στο δρόμο προς εγκαταλειμμένα εδάφη της Ενημέρωσης.*** Πληροφορίες για τους συντελεστές του Documento, τον εκδότη και τη θεματολογία του θα βρείτε εδώ, στους Zorrlanistas. Μαζί και μια φωτογραφία που ανάρτησε ο Κ. Βαξεβάνης στο Twitter. 





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014