Μια αμφιλεγόμενη διαφήμιση για την ψωρίαση

Οι αφίσες που βρίσκονται ήδη τοποθετημένες σε στάσεις μέσων μεταφοράς στην Αθήνα τραβούν κατευθείαν την προσοχή. Σε αυτές απεικονίζονται άτομα δυναμικά, υγιή, όμορφα, στη μία ο άνδρας που δέχεται το χάδι της γυναίκας, στην άλλη ο άνδρας που δέχεται τη χειραψία «έγκρισης» από τον πιθανό εργοδότη.

Τα μηνύματα ξεκάθαρα και στις δύο περιπτώσεις, με μεγάλα γράμματα, αποκαλύπτουν τη διαφημιστική αλήθεια: «Θες μια αγκαλιά; [τονισμένα]. Ζήτα απ’ τον δερματολόγο σου ΚΑΘΑΡΟ ΔΕΡΜΑ [τονισμένα]».

Και ακόμα, «Θες να βρεις τη δουλειά των ονείρων σου; [τονισμένα]. Ζήτα απ’ τον δερματολόγο σου ΚΑΘΑΡΟ ΔΕΡΜΑ [τονισμένα]».

Πρόκειται για κομμάτι της διαφημιστικής καμπάνιας «Ζήτα από τον δερματολόγο σου καθαρό δέρμα» που «τρέχει» εδώ και λίγες μέρες με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρας Ψωρίασης (29 Οκτωβρίου) από τη φαρμακευτική εταιρεία Novartis, σε συνεργασία με την Ελληνική Δερματολογική και Αφροδισιολογική Εταιρεία, ενώ φέρει τη στήριξη του Πανελληνίου Συλλόγου Ασθενών με Ψωρίαση και Ψωριασική αρθρίτιδα «Επιδέρμια».

Τα σχόλια

Novartis, ψωρίαση

⇮ Εντελώς διαφορετικού ύφους είναι οι αφίσες της Novartis εκτός Ελλάδας, που αναφέρονται στην ψωρίαση. Αφ’ ενός δεν εμφανίζονται σ’ αυτές υγιή, λαμπερά άτομα, αφ’ ετέρου δεν συνδέεται η επαγγελματική καταξίωση ή η ανθρώπινη επαφή με την επίσκεψη στον δερματολόγο για «καθαρό δέρμα». Καταγράφονται το πρόβλημα και η αγωνία των ανθρώπων που ζουν με την ψωρίαση, με τρόπο ανθρώπινο και όχι δηκτικό

Οι αφίσες αυτές προκάλεσαν θόρυβο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τα σχόλια να δίνουν και να παίρνουν.

Οι χρήστες έκαναν λόγο για καθαρό ρατσισμό, προώθηση του στιγματικού λόγου και για μια καμπάνια που ουσιαστικά περιθωριοποιεί και απομονώνει τα άτομα που έχουν ψωρίαση, τα οποία αν τελικά δεν καταφέρουν να αποκτήσουν καθαρό δέρμα ή δεν έχουν καθαρό δέρμα δεν θα έχουν και δικαίωμα στην αγκαλιά ή στη δουλειά των ονείρων τους.

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Ελληνικής Δερματολογικής Εταιρείας, καθηγητή Δερματολογίας και Αφροδισιολογίας Δημήτρη Ρηγόπουλο, και του ζήτησε να σχολιάσει το περιεχόμενο των αφισών.

«Είναι μια πανευρωπαϊκή καμπάνια», μας είπε ο κ. Ρηγόπουλος, «και μου κάνει εντύπωση που λέτε ότι προκάλεσε αντιδράσεις. Μάλλον είναι αρνητικός ο τρόπος σκέψης πάνω στη διαφήμιση. Μιλάει για τον ψωριασικό ασθενή που βιώνει εξαιρετικά μεγάλη επιβάρυνση στην καθημερινότητά του. Ισως να μην το ξέρετε, αλλά σε ποσοστό 10% οι ψωριασικοί ασθενείς αντιμετωπίζουν αυτοκτονικό ιδεασμό. Η διαφήμιση απευθύνεται λοιπόν καθαρά σε αυτούς και νομίζω πως δείχνει τα πράγματα όπως είναι. Εξάλλου, δεν είναι ελληνική η καμπάνια, είναι όπως είπα πανευρωπαϊκή και ο όρος καθαρό δέρμα που χρησιμοποιείται δεν είναι ελληνικός, είναι από μετάφραση».

«Τολμηρή διαφήμιση» και ως «καμπάνια που φτάνει ώς το κόκαλο», τη χαρακτηρίζει η πρόεδρος του Συλλόγου Ασθενών με Ψωρίαση και Ψωριασική αρθρίτιδα «Επιδέρμια», Τίνα Κουκοπούλου, σε επικοινωνία που είχαμε μαζί της:

«Υπάρχουν 250.000 άτομα που πάσχουν από ψωρίαση στην Ελλάδα. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς έχουν εισπράξει τον ρατσισμό στην καθημερινότητά τους», μας λέει.

Τα μηνύματα

Νοvartis, ψωρίαση

«Εγώ η ίδια έχω φύγει και από γυμναστήριο και από κομμωτήριο επειδή ακριβώς ήρθα αντιμέτωπη με τον ρατσισμό. Είναι λογικό να μην ταυτιστούν όλοι με τα μηνύματα της διαφήμισης. Υπάρχουν ασθενείς που είναι εντάξει με τον εαυτό τους και δεν έχουν κανένα πρόβλημα να εκτεθούν. Ομως υπάρχουν και οι άλλοι, αυτοί ακριβώς οι χαρακτήρες οι οποίοι καταγράφονται στη διαφήμιση και που δεν αισθάνονται καλά με αυτό. Το μήνυμα της καμπάνιας λοιπόν είναι σαφές. Μπορεί να βρεθεί λύση στο πρόβλημα αν επισκεφτείτε τον δερματολόγο σας. Η πραγματικότητα που βιώνουμε λέει πως άτομα με εμφανή σημάδια της ασθένειας θα είχαν πάρει τη δουλειά που κυνηγούσαν αν δεν τα είχαν».

Σε ερώτησή μας αν μέλη του συλλόγου διαμαρτυρήθηκαν για τα μηνύματα των αφισών, η κ. Κουκοπούλου ήταν αρνητική.

Από την πλευρά της, τέλος, η εταιρεία Novartis μάς ενημέρωσε για την καμπάνια, σημειώνοντας πως «η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, η οποία πραγματοποιείται ήδη σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Ελβετίας, της Σουηδίας και της Αυστρίας, έχει στόχο να ενθαρρύνει τα άτομα με ψωρίαση να έρθουν σε επικοινωνία με τον δερματολόγο τους, προκειμένου να συζητήσουν τις θεραπευτικές επιλογές και να καθορίσουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους».

Ο επίλογος ανήκει σε μια 30χρονη κοπέλα (τα στοιχεία της βρίσκονται στη διάθεση της «Εφ.Συν.»), η οποία πάσχει από ψωρίαση τα τελευταία 11 χρόνια.

Ζητήσαμε την άποψή της για τις αφίσες:

«Είναι αισχρό αυτό το πράγμα. Αντί να ενημερώνει τον κόσμο, εντοπίζει το πρόβλημα στον πάσχοντα. Αντί δηλαδή να ενημερωθεί ο υπόλοιπος κόστος ότι δεν χρειάζεται να φοβάται την ψωρίαση, φοβόμαστε εμείς την εικόνα μας. Η υγεία αντιμετωπίζεται ως ατομικό πρόβλημα. Μπαίνει στο κόκαλο της ανασφάλειας του κάθε ψωριασικού. Ουσιαστικά σου λέει πως καλά κάνεις και ντρέπεσαι γι’ αυτό που έχεις και πως μόνο αν έχεις καθαρό δέρμα θα επιβραβευτείς. Θες να βρεις δουλειά, άρα τράβα σε δερματολόγο; Δεν έχουν καταλάβει ότι με ή χωρίς δερματολόγο δεν υπάρχουν δουλειές; Είναι διεστραμμένο όλο αυτό», καταλήγει οργισμένη.

 Τι είναι

Η ψωρίαση είναι μια κοινή, μη μεταδοτική, αυτοάνοση νόσος που επηρεάζει μέχρι και το 3% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Η ψωρίαση δεν είναι απλώς ένα αισθητικό πρόβλημα, αλλά μια επίμονη, χρόνια και μερικές φορές οδυνηρή ασθένεια, η οποία επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής σε καθημερινή βάση.

Μέχρι και το 30% των ασθενών με ψωρίαση έχουν ή θα αναπτύξουν ψωριασική αρθρίτιδα, στην οποία επηρεάζονται και οι αρθρώσεις.

Η ψωρίαση συνδέεται επίσης με άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και η κατάθλιψη.