Οι μειώσεις τιμών στο πετρέλαιο δεν φτάνουν στις αντλίες

14.01.2015 10:13
ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ 45$ ΤΟ ΒΑΡΕΛΙ

Κάτω ακόμη και από τα 45 δολάρια/βαρέλι υποχώρησε χθες η τιμή του αργού πετρελαίου, δηλαδή στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας εξαετίας, με αφορμή, αυτήν τη φορά, τις εκτιμήσεις για αύξηση των αμερικανικών αποθεμάτων.

Βέβαια, η βασική αιτία για το «γκρέμισμα» των διεθνών τιμών σε ποσοστό έως και 60% από τα υψηλά του περασμένου Ιουνίου είναι τα… γεωπολιτικά «παιχνίδια» των πετρελαιοπαραγωγών χωρών στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν το… πάνω χέρι στην παγκόσμια αγορά του «μαύρου χρυσού».

Την ίδια στιγμή στη χώρα μας, η μεγάλη πτώση που εμφανίζει η τιμή του μπρεντ δεν περνάει στις αντλίες των πρατηρίων στον ίδιο βαθμό, με την Ελλάδα να «φιγουράρει» στην τρίτη θέση των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Δυστυχώς οι Ελληνες καταναλωτές δεν επωφελούνται τα μέγιστα από την πτώση του «μαύρου χρυσού», καθώς ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της τιμής (της τάξης του 67,3%) αποτελεί φόρους και τέλη. Αυτό σημαίνει δηλαδή πως μόνο το 32,7% της τιμής εξαρτάται από τις διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής του προϊόντος.

Η ισοτιμία
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής παίζει ακόμη η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου, όπου η ενίσχυση του αμερικανικού νομίσματος μετριάζει το ποσοστό πτώσης στη λιανική, καθώς η τιμολόγηση των πετρελαϊκών προϊόντων βάσει της διεθνούς τιμής που διαμορφώνεται στην αγορά της Μεσογείου (Platts).

Σε γενικές γραμμές, η πτώση των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1/3 της αντίστοιχης πτώσης που σημειώνεται στις διεθνείς πετρελαϊκές τιμές. Δεν είναι τυχαίο ότι από τα υψηλά του περασμένου Ιουνίου, το μπρεντ έχει υποχωρήσει σε ποσοστό της τάξης του 58% περίπου, ενώ η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη κατά 21,4% περίπου και του πετρελαίου κίνησης κατά 20,2%.

Στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η πιο ακριβή βενζίνη πωλείται στην Ιταλία και την Ολλανδία (πάνω από το 1,5 ευρώ/λίτρο), ενώ τις χαμηλότερες τιμές συναντάμε στην Πολωνία, την Εσθονία και τη Λετονία σε επίπεδα πέριξ του 1 ευρώ/λίτρο.

Σε ό,τι αφορά στο ντίζελ κίνησης η εικόνα για τη χώρα μας είναι σαφώς καλύτερη (με τους φόρους να αποτελούν το 48,36% της τελικής τιμής στην αντλία), καθώς οι τιμές στην Ελλάδα είναι χαμηλότερες του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Ξένοι αναλυτές κάνουν λόγο για υποχώρηση των τιμών του «μαύρου χρυσού» ακόμη και κάτω από τα 40 δολάρια, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε μία περαιτέρω πτώση και στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα σε ποσοστό 3-4% από τα τρέχοντα επίπεδα.

 





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014