Πέρασαν 15 χρόνια από την συντριβή του κόνκορντ

25.07.2015 11:00
Δεκαπέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, από τη μαύρη ημέρα της 25ης Ιουλίου του 2000, όταν το γρηγορότερο επιβατικό αεροσκάφος του κόσμου, το Κονκόρντ πρωταγωνίστησε σε ένα και μοναδικό δυστύχημα. Ενα από τα αεροσκάφη που είχε στο στόλο της η Air France, συνετρίβη, κατά την απογείωσή του από το Αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού, παρασύροντας στο θάνατο τους 113 ανθρώπους, μεταξύ των οποίων 4 στο έδαφος.
Το ξεκίνημα

Το Κονκόρντ, δεν ήταν ένα οποιοδήποτε αεροσκάφος. Όλα πάνω του ήταν χαρακτηριστικά, λες και είχε κατασκευαστεί για να μείνει στην ιστορία. Ήταν ένα υπερηχητικό αεροσκάφος που έκανε ταξίδια από το 1976 μέχρι το 2003,όντας το μόλις δεύτερο υπερηχητικό μοντέλο – το άλλο είναι το Tupolev Tu 144 – που μπήκε σε εμπορική υπηρεσία και εξυπηρέτηση του κοινού. Αποτέλεσε μια συνεργασία Γάλλων μηχανικών της Aerospatiale και μηχανικών από τη Βρετανική Εταιρία Αεροσκαφών (BAC), που μάλιστα σφραγίστηκε από σχετική συνθήκη. Η συνθήκη όριζε, πως θα κατασκευάζονταν συνολικά 20 αεροσκάφη όπως και έγινε. Έξι από αυτά χρησιμοποιήθηκαν ως πρωτότυπα για περισσότερες δοκιμές και ανάπτυξη αεροσκαφών. Από επτά δόθηκαν στην Air France και την British Airways.

Η πρώτη ιδέα για την κατασκευή του Κονκόρντ ήρθε μόλις από τις αρχές του 1950 όταν ο διοικητής της Royal Aircraft Establishment (RAE) ζήτησε από τον αεροναυπηγό Σερ Μόριεν Μπέντφορντ Μόργκαν, που αργότερα θα μνημονευόταν ως «ο πατέρας του Κονκόρντ», να εξετάσει το ενδεχόμενο των υπερηχητικών πτήσεων και την εφαρμογή τους στις διεθνείς μεταφορές. Η ομάδα του Μόργκαν, απεφάνθη μετά από μελέτες και αποτυχημένες προσπάθειες, ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου θα ήταν ανέφικτη. Λίγο αργότερα, οι Γιοχάνα Βέμπερ και Ντίτριχ Κούχεμαν, δημοσίευσαν τα συμπεράσματά τους πάνω στο θέμα, που έμελλαν να γίνουν ένα από τα χαρακτηριστικά του Κονκόρντ. Με την ονομασία «Slender Delta» το δίδυμο της RAE, έδωσε την ιδέα για τα φτερά του υπερηχητικού αεροσκάφους που θα είχαν τριγωνικό σχήμα σαν ένα «Δ».

Το όνομα

Το όνομα του αεροπορικού κοσμήματος αντικατοπτρίζει τα όσα πέρασε, όχι τόσο μέχρι να κατασκευαστεί, αλλά σε αυτά που πέρασε το αεροσκάφος μέχρι να κλείσει η συμφωνία μεταξύ Άγγλων και Γάλλων. Όταν το σχέδιο ήταν έτοιμο να ολοκληρωθεί μετά από αλλεπάλληλες μελέτες και δοκιμές, έπεσε πάνω σε ένα άλλο εμπόδιο. Κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η Αγγλία συζητούσε την είσοδό της στην ΕΟΚ, κάτι στο οποίο αντιτίθετο η Γάλλος πρόεδρος Σαρλ ντε Γκολ, γιατί πίστευε πως η σχέση Αγγλίας – ΗΠΑ, την καθιστούσε ακατάλληλη για ένταξη στην ΕΟΚ. Το υπουργικό συμβούλιο θεώρησε, πως υπογράφοντας αυτή τη συμφωνία, θα διευκωλυνόταν η είσοδος της Αγγλίας στην ΕΟΚ. Έτσι η τελική συμφωνία υπογράφτηκε, άσχετα αν ο Ντε Γκολ συνέχισε να μπλοκάρει την ένταξη των Βρετανών. Το όνομα Concorde στα γαλλικά σημαίνει «ομόνοια» και η ελπίδα ήταν πως θα υπάρξει το συγκεκριμένο συναίσθημα, μεταξύ της γαλλικής και της βρετανικής ηγεσίας, μετά από την υπογραφή της συμφωνίας.

Αυτή η «ομόνοια» δεν υπήρξε βέβαια ούτε από την πρώτη στιγμή, καθώς ο τότε υπουργός Τεχνολογίας της Βρετανίας, δήλωσε ότι θα κόψει το e από το Concorde, για να ταιριάζει περισσότερο με το αγγλικό συνώνυμο concord. Μετά από πλήθος εθνικιστικών αντιδράσεων και διεθνούς κατακραυγής ο υπουργός Τόνι Μπεν «τα γύρισε», λέγοντας πως το τελικό e της ονομασίας αντιπροσωπεύει την Αριστεία (Excelence), την Αγγλία (England), την Ευρώπη και την Αντάντ (Entent).

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο >>




Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014