Χ.Α.: Επανέναρξη εργασιών αύριο 3/8. Αναλυτικά η υπουργική απόφαση

02.08.2015 12:07

Οι συναλλαγές που θα γίνονται αφορούν πώληση μετοχών, συναλλαγές με έμβασμα από το εξωτερικό, με καταβολή χρημάτων και από τα υπόλοιπα στους κωδικούς

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Θέμα: “Άρση περιορισμών της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 18.7.2015 (Α΄84) για τη διενέργεια συναλλαγών στις ελληνικές οργανωμένες αγορές επί χρηματοπιστωτικών μέσων”.

 

Έχοντας υπόψη:

 

1.    Τις διατάξεις:

 

α.  των παραγράφων 10 και 18 του άρθρου πρώτου της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 18ης Ιουλίου 2015 “Επείγουσες ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων και τις τροποποιήσεις των νόμων 4063/2012, 4172/2013, 4331/2015 και 4334/2015” (Α’84),

 

β. του π.δ. 111/2014 “Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών” (Α’ 178), όπως ισχύει,

 

δ. του π.δ. 45/2015 “Διορισμός Υπουργού Οικονομικών” (Α΄73),

 

ε. του άρθρου 90 του π.δ. 63/2005 “Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την  Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα” (Α΄98).

 

2.    Την ανάγκη να τροποποιηθούν περιορισμοί και απαγορεύσεις συναλλαγών και πράξεων που προβλέπονται στο άρθρο πρώτο της  από 18 Ιουλίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’84).

 

3.    Την από 31/07/2015 εισήγηση της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

4.    Την από 30/07/2015 εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

 

5.    Την εισήγηση του Συμβουλίου Συστημικής Ευστάθειας.

 

6.    Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

 

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

 

Άρθρο 1

 

Κατά παρέκκλιση των παρ. 4 και 6 και του στοιχείου δ΄ της παρ. 10 του άρθρου πρώτου της από 18 Ιουλίου 2015 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου ( Α΄84), επιτρέπονται μεταφορές κεφαλαίων από Ίδρυμα, όπως αυτό ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου πρώτου της ως άνω Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου στις κατωτέρω περιπτώσεις:

 

1. Προκειμένου για μεταφορές κεφαλαίων στην Ελλάδα μέσω των οικείων συστημάτων εκκαθάρισης και διακανονισμού συναλλαγών α) για την εκκαθάριση, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης ασφαλειών (margin), και το διακανονισμό, μέχρι και τον τελικό δικαιούχο, συναλλαγών επί χρηματοπιστωτικών μέσων του άρθρου 5 του ν. 3606/2007 (Α΄195), τα οποία αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε Οργανωμένες Αγορές και Πολυμερείς Μηχανισμούς Διαπραγμάτευσης (εφεξής ΠΜΔ) στην Ελλάδα (εφεξής “Χρηματοπιστωτικά Μέσα”), περιλαμβανομένων και όλων των τυχόν εξόδων και προμηθειών που αφορούν τις συναλλαγές αυτές και β) για την εκπλήρωση υποχρεώσεων καταβολής χρημάτων και εν γένει χρηματικών διανομών από τους εκδότες προς τους δικαιούχους χρηματοπιστωτικών μέσων του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, ενδεικτικώς λόγω τακτικής λήξης τους, εταιρικών ή παρεμφερών πράξεων (πληρωμές τοκομεριδίων, μερισμάτων και άλλες σχετικές μορφές εσόδων), σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 2 και 3.

 

2. Εάν πρόκειται για αγορά Χρηματοπιστωτικών Μέσων ή το άνοιγμα θέσεων επί παραγώγων σε Χρηματοπιστωτικά Μέσα, τότε πρέπει να έχει πιστωθεί, μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας, με νέα κεφάλαια τουλάχιστον ισόποσα με τις ανάγκες της εκκαθάρισης/ διακανονισμού της συναλλαγής αγοράς Χρηματοπιστωτικών Μέσων ή ανοίγματος και διατήρησης θέσεων επί παραγώγων χρηματοπιστωτικών μέσων των περιπτώσεων (δ) έως (ι) του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, ο  τραπεζικός λογαριασμός του δικαιούχου, από τον οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά, ή ο λογαριασμός πελατείας που τηρεί ο παρέχων τις επενδυτικές υπηρεσίες σε Ίδρυμα, από τον οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά, για λογαριασμό του δικαιούχου.

 

Ως νέα κεφάλαια νοούνται αυτά που πιστώνονται στους οικείους τραπεζικούς λογαριασμούς στο Ίδρυμα μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας (εφεξής “νέα κεφάλαια”) και προέρχονται α) από έμβασμα εξωτερικού, β) από το προϊόν πώλησης χρηματοπιστωτικών μέσων του άρθρου 5 του ν. 3606/2007,  εξαιρουμένων εκείνων του στοιχείου γ΄ του ως άνω άρθρου 5, γ) από επιστροφή ασφαλειών (margin), η κάλυψη των οποίων αρχικά προήλθε από κεφάλαια των περιπτώσεων α΄, β΄, δ’, ε’ και ζ’ της παρούσας παραγράφου, δ) από χρηματικές διανομές στους δικαιούχους των χρηματοπιστωτικών μέσων του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, συνδεόμενες με τα οικεία χρηματοπιστωτικά μέσα, ενδεικτικώς λόγω τακτικής λήξης τους, εταιρικών ή παρεμφερών πράξεων (πληρωμές τοκομεριδίων, μερισμάτων και άλλες σχετικές μορφές εσόδων), ε) από πιστώσεις προερχόμενες από θέσεις σε παράγωγα χρηματοπιστωτικά μέσα των περιπτώσεων (δ) έως (ι) του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, στ) από υφιστάμενα κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας ελεύθερα πιστωτικά υπόλοιπα δικαιούχων σε επενδυτικούς λογαριασμούς που τηρούνται σε Ιδρύματα από εταιρείες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών κατά την έννοια του ν. 3606/2007 που λειτουργούν στην Ελλάδα και ζ) από  καταβολή σε μετρητά σε πιστωτικά ιδρύματα και εταιρίες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών, τα οποία εκτελούν τις οικείες συναλλαγές, του τιμήματος αγοράς των Χρηματοπιστωτικών Μέσων που παραγγέλλονται να αποκτηθούν. Προς υποδοχή των νέων κεφαλαίων, τα ιδρύματα δύνανται, κατά παρέκκλιση της παρ. 6 του πρώτου άρθρου της από 18 Ιουλίου 2015 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου, να ανοίγουν ή προσθέτουν νέους ειδικού τύπου λογαριασμούς ή υπολογαριασμούς, πρόσθετους σε ή συνδεδεμένους με υφιστάμενους τραπεζικούς λογαριασμούς, κατόπιν αιτήματος δικαιούχου τους. Οι εν λόγω ειδικού τύπου λογαριασμοί ή υπολογαριασμοί θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς προς εξυπηρέτηση των συναλλαγών των παραγράφων 1 και 2 και σ’ αυτούς θα πιστώνονται μόνον νέα κεφάλαια. Κεφάλαια που μεταφέρονται από τους ως άνω ειδικού τύπου λογαριασμούς / υπολογαριασμούς, σε άλλους λογαριασμούς, πέραν του σκοπού της εκκαθάρισης και διακανονισμού των συναλλαγών σε Χρηματοπιστωτικά Μέσα της παρ. 1, δεν νοούνται πλέον νέα κεφάλαια.

 

3.  Επιτρέπονται μεταφορές κεφαλαίων εντός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, χωρίς τους περιορισμούς της παρ. 2 του παρόντος, και στις ακόλουθες περιπτώσεις:

 

α) Όταν διενεργούνται για την εκπλήρωση υποχρεώσεων εκκαθάρισης και διακανονισμού (i) συναλλαγών ειδικής διαπραγμάτευσης σε Οργανωμένες Αγορές και ΠΜΔ που λειτουργούν στην Ελλάδα, (ii) συναλλαγών που διενεργούνται προς κάλυψη υποχρεώσεων εκπρόθεσμου διακανονισμού επί χρηματοπιστωτικών μέσων (failed trades) και iii) για την κάλυψη υποχρεώσεων παροχής ασφαλειών (margin),

 

β) για την εκπλήρωση υποχρεώσεων από επενδυτικές πράξεις ΟΣΕΚΑ του ν. 4099/2012 (Α΄250) που έχουν αδειοδοτηθεί  από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ΟΕΕ του ν. 4209/2013 (Α΄253)που αποτελούν αντικείμενο διαχείρισης ΑΕΔΟΕΕ που έχουν αδειοδοτηθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ανώνυμων εταιριών επενδύσεων χαρτοφυλακίου του ν. 3371/2005 (Α΄178) ασφαλιστικών εταιριών του ν.δ. 400/1970 (Α΄10) ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης και ασφαλιστικών οργανισμών/ φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

 

γ) όταν διενεργούνται για την εκπλήρωση υποχρεώσεων από θέσεις επί παράγωγων χρηματοπιστωτικών μέσων των περιπτώσεων (δ) έως (ι) του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, για τη χρονική μετακύλιση αυτών (rollover), για τις ανάγκες κάλυψης με μετρητά του ημερήσιου ή τελικού διακανονισμού τους (mark-to-market), καθώς και για την κάλυψη ελλειμμάτων περιθωρίων ασφάλειας για χαρτοφυλάκια ασφαλείας του ν. 2843/2000 (Α΄219), που υφίσταντο μέχρι και την 26η Ιουνίου 2015.

 

δ) όταν συνδέονται με την ικανοποίηση υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος της τραπεζικής αργίας στις 28.6.2015 πάγιων εντολών για μεταφορά κεφαλαίων από καταθετικούς λογαριασμούς προς ΟΣΕΚΑ αδειοδοτημένους από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή προς ΟΕΕ ή προς αμοιβαία κεφάλαια unit-linked στο πλαίσιο αποταμιευτικών-επενδυτικών προγραμμάτων / λογαριασμών.

 

4. Επιτρέπονται μεταφορές κεφαλαίων στην Ελλάδα για την απόκτηση α) νεοεκδιδόμενων Χρηματοπιστωτικών Μέσων που εκδίδονται στο πλαίσιο αύξησης κεφαλαίου ή έκδοσης ομολογιακού δανείου και β) κάθε είδους τίτλων που εκδίδονται από πιστωτικά ιδρύματα που εδρεύουν στην Ελλάδα, προς ανακεφαλαιοποίησή τους.

 

5. Το προϊόν εκκαθάρισης και διακανονισμού συναλλαγών επί Χρηματοπιστωτικών Μέσων, καθώς και το ποσό των χρηματικών διανομών της περίπτ. β΄ της παρ. 1, δύναται να πιστώνεται σε τραπεζικό λογαριασμό μέχρι και του τελικού δικαιούχου, και εκτός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, εφόσον μέσω του λογαριασμού αυτού γινόταν η εκκαθάριση και ο διακανονισμός των συναλλαγών του οικείου επενδυτικού λογαριασμού πριν από την έναρξη της τραπεζικής αργίας της 28ης Ιουνίου 2015. Εφόσον οι οικείες συναλλαγές καταρτίζονται εκτός οργανωμένων αγορών ή ΠΜΔ , ο αιτούμενος τη μεταφορά των κεφαλαίων και το διακανονισμό πρέπει να προσκομίζει στο Ίδρυμα ή το αρμόδιο για την εκκαθάριση και διακανονισμό νομικό πρόσωπο πλήρη τεκμηρίωση της συναλλαγής αυτής, προσκομίζοντας, ενδεικτικά, τα στοιχεία εντολής ή  το έντυπο διακανονισμού, σε ηλεκτρονική ή έγχαρτη μορφή, που περιλαμβάνει τα στοιχεία και τις λεπτομέρειες του διακανονισμού, ή και άλλα στοιχεία της συναλλαγής, που τεκμηριώνουν τη διενέργειά της. Ως λογαριασμοί τηρούμενοι στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα νοούνται οι λογαριασμοί που αντικρίζονται με λογιστικές εγγραφές στην Τράπεζα της Ελλάδος και το IBAN του οικείου ιδρύματος φέρει το πρόσημο GR. Η πίστωση του προϊόντος εκκαθάρισης και διακανονισμού σε τραπεζικό λογαριασμό μέχρι και του τελικού δικαιούχου και εκτός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος δύναται να πραγματοποιείται και για νέους επενδυτικούς λογαριασμούς, εφόσον τα κεφάλαια μέσω των οποίων έχουν πραγματοποιηθεί οι αγορές ή το άνοιγμα θέσεων επί παραγώγων έχουν εισρεύσει από τραπεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού.

 

6.  Επιτρέπονται μεταφορές κεφαλαίων από Ίδρυμα, και εκτός Ελλάδος, για  να καθίσταται δυνατή η επανεπένδυση διαθεσίμων α) ΟΣΕΚΑ του ν. 4099/2012, όπως ισχύει, που έχουν αδειοδοτηθεί  από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ΟΕΕ του ν. 4209/2013 που αποτελούν αντικείμενο διαχείρισης ΑΕΔΟΕΕ που έχουν αδειοδοτηθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, β) ανώνυμων εταιριών επενδύσεων χαρτοφυλακίου του ν. 3371/2005, γ) ασφαλιστικών εταιριών του ν.δ. 400/1970, δ) ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης και ε) ασφαλιστικών οργανισμών/ φορέων κοινωνικής ασφάλισης, τα οποία διαθέσιμα είναι τοποθετημένα σε χρηματοπιστωτικά μέσα του εξωτερικού. Η επανεπένδυση θα γίνεται σε χρηματοπιστωτικά μέσα σύμφωνα με τη σημερινή επενδυτική πολιτική των ανωτέρω, δεν θα υπερβαίνει σε αξία,  την εκάστοτε διαμορφούμενη αξία του χαρτοφυλακίου που είναι επενδεδυμένο στο εξωτερικό κατά την έκδοση της παρούσας, και θα αφορά ιδίως τα διαθέσιμα που προέρχονται από πωλήσεις χρηματοπιστωτικών μέσων που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε οργανωμένες αγορές και ΠΜΔ του εξωτερικού, εξόφληση τέτοιων χρηματοπιστωτικών μέσων ή διανομές συνδεόμενες με αυτά τα χρηματοπιστωτικά μέσα.

 

Άρθρο 2

 

Η απαγόρευση του στοιχείου γ΄ της παρ. 10 του άρθρου πρώτου της από 18 Ιουλίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου δεν καταλαμβάνει τη μεταφορά χρηματοπιστωτικών μέσων σε  θεματοφύλακα εκτός Ελλάδος προς εκκαθάριση και διακανονισμό συναλλαγών επί των εν λόγω χρηματοπιστωτικών μέσων. Εφόσον οι οικείες συναλλαγές καταρτίζονται εκτός οργανωμένων αγορών ή ΠΜΔ, όπως ενδεικτικώς σε περίπτωση σύστασης ενεχύρου, ο αιτούμενος τη μεταφορά των χρηματοπιστωτικών μέσων, στο πλαίσιο του διακανονισμού, πρέπει να προσκομίζει στον οικείο θεματοφύλακα πλήρη τεκμηρίωση της συναλλαγής, προσκομίζοντας, ενδεικτικά, τα στοιχεία της συναλλαγής σε συνδυασμό με την εντολή μεταφοράς τίτλων, το έντυπο διακανονισμού σε ηλεκτρονική ή έγχαρτη μορφή που περιλαμβάνει τα στοιχεία και τις λεπτομέρειες του διακανονισμού και της υποκείμενης συναλλαγής ή άλλα στοιχεία αυτής, που τεκμηριώνουν τη διενέργειά της.

 

Αντίθετος ο  ΣΜΕΧΑ

 

Αντίθετος είναι ο Συνδέσμος Μελών Χρηματιστηρίων Αθηνών (ΣΜΕΧΑ) στους περιορισμούς στις κινήσεις των Ελλήνων επενδυτών που προβλέπονται στην υπουργική απόφαση για την επαναλειτουργία του Χ.Α και σύμφωνα με πληροφορίες ο σύνδεσμος θα αποστείλει επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).

 

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ΑΜΠΕ, οι χρηματιστές τονίζουν ότι η επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου θα πρέπει να διασφαλίζει την ίση μεταχείριση αγοραστών και πωλητών, καθώς και Ελλήνων και ξένων επενδυτών, η οποία και αποτελεί τη θεμελιώδη αρχή λειτουργίας του χρηματιστηριακού θεσμού.

 

Οι ξένοι επενδυτές θα έχουν πλήρη ελευθερία κινήσεων και θα μπορούν να μεταφέρουν κεφάλαια στο εξωτερικό.

 

Οι Έλληνες επενδυτές ουσιαστικά θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν κατά κύριο λόγο «νέο» χρήμα για να αγοράσουν μετοχές.

 

Θα μπορούν να αγοράζουν με χρήση μετρητών, εμβασμάτων από το εξωτερικό, κεφαλαίων που τυχόν έχουν στα πιστωτικά τους υπόλοιπα και κεφάλαια που προέρχονται από πληρωμές μερισμάτων και τοκομεριδίων.

 

Η ΕΚΤ ανησυχεί μήπως, εάν το άνοιγμα του Χρηματιστηρίου γινόταν χωρίς σημαντικούς περιορισμούς, θα οδηγούσε στην εκροή σημαντικών κεφαλαίων από τις τραπεζικές καταθέσεις προς το χρηματιστήριο.

 

Παράγοντες της χρηματιστηριακής αγοράς τονίζουν στο ΑΜΠΕ ότι απελευθέρωση των διαθεσίμων των Ελλήνων για επενδύσεις στην ελληνική αγορά δεν θα είχε τόσο μεγάλες συνέπειες για τις τραπεζικές καταθέσεις, καθώς οι τοποθετήσεις στο χρηματιστήριο, τουλάχιστον στην αρχή επαναλειτουργίας του, δεν αναμένονται να είναι μεγάλες, λόγω του υψηλού επενδυτικού ρίσκου, όπως σημειώνουν.

 

Όπως τονίζουν, η μέση αξία των συναλλαγών κυμαίνεται στα 100 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ αφορούν τους Έλληνες επενδυτές. Και αυτά με βάση την εικόνα της αγοράς πριν κλείσει.

 

Με την επαναλειτουργία του ΧΑ οι συναλλαγές αναμένονται να υποχωρήσουν, κάτι που δείχνει ότι οι απώλειες για τις τράπεζες από καταθέσεις δεν θα είναι μεγάλες.

 

Οι χρηματιστές εκτιμούν ότι οι εκροές καταθέσεων, μέσα σε ένα μήνα, δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ.

 

Ο ΣΜΕΧΑ σε ανακοίνωσή του χαιρετίζει την χαλάρωση των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων για τη διευκόλυνση των συναλλαγών των ξένων επενδυτών στις αγορές του ΧΑ, αλλά αντιτίθεται σθεναρά σε κάθε ελέγχους στην κίνηση κεφαλαίων που σχετίζονται με τη χρήση των υφιστάμενων κεφαλαίων που έχουν κατατεθεί στο Ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

 

Οι περιορισμοί που επιβάλλονται μόνο στην αγορά μετοχών , αφήνοντας ελεύθερες τις πωλήσεις , θα ευνοήσουν σαφώς τις πωλήσεις και όχι τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων δημιουργώντας έτσι ανισορροπία της αγοράς η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια της εμπιστοσύνης προς τον μηχανισμό της αγοράς και την ακεραιότητα, τελικά βλάπτουν την ίδια την Ελληνική Αγορά.

 

Αυτή η αρνητική συνέπεια θα μειώσει το ρόλο της ελληνικής κεφαλαιαγοράς ως ένα διαφανές, αποτελεσματικό και καλά αναγνωρισμένο μηχανισμό για την άντληση κεφαλαίων από τις μεσαίου μεγέθους ελληνικών επιχειρήσεων και, κατά συνέπεια, το επενδυτικό ενδιαφέρον των θεσμικών ή συλλογικών κεφαλαίων για επενδύσεις μέσω του Χρηματιστηρίου, θα πρέπει να περιορίζεται .

 

Θεωρούμε, προσθέτει ο ΣΜΕΧΑ ότι τέτοιες συνθήκες της αγοράς, ιδίως όταν σχηματίστηκε μετά την κρατική παρέμβαση δεν συμπίπτουν με τη διαφάνεια των αρχών του MAD και MiFID οδηγιών.

 

Τα προτεινόμενα μέτρα συνιστούν αδικαιολόγητους περιορισμούς στην ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων και το συνταγματικό δικαίωμα της οικονομικής ελευθερίας και της ισότητας.

 

*Τα όσα αναγράφονται στη στήλη είναι προιόν δημοσιογραφικής έρευνας και δεν αποτελούν προτροπή αγοράς, πώλησης ή διακράτησης μετοχών



Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014