Κων/νος Βέργος: Η Amazon εισβάλλει στην αγορά των super market. Θα την κερδίσει, και τι σημαίνει αυτό για όλους μας;

Του Κωνσταντίνου Βέργου*

Εδώ και ένα μήνα κυκλοφορούσε έντονα η φημολογία ότι η Amazon θα εισέβαλε στον κλάδο των super market. Σήμερα ανακοινώθηκε η είδηση. Η Amazon θα κάνει στρατηγική συνεργασία με την αγγλική αλυσίδα σουπερμάρκετ και mini market Morrisons, η οποία είναι στις 4 μεγαλύτερες της Αγγλίας και μια από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης. Μπορεί αυτή η κίνηση να αλλάξει τον κλάδο των σουπερμάρκετ και να απειλήσει ακόμη και ελληνικές εταιρείες;

Καθώς η Αγγλία είναι η πιο φιλελεύθερη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και με το ¼ περίπου των εμπορικών συναλλαγών της με τις ΗΠΑ, αποτελεί την «πύλη εισόδου» των αμερικάνικων κολοσσών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η είσοδος της ΑΜΑΖΟΝ στην αγγλική αγορά παρακολουθείται έντονα από τους διεθνείς αναλυτές, καθώς αν πετύχει στην Αγγλία, μπορεί να επεκταθεί και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και λοιπές χώρες της Ευρώπης.

Η Amazon, η ηγέτιδα εταιρεία στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που ξεκίνησε με διανομή βιβλίων και επεκτάθηκε στα ηλεκτρονικά και άλλα είδη, πρόσφατα αποφάσισε να εισέλθει στην αγορά φρέσκων λαχανικών. Η εταιρεία εισήλθε πρόσφατα στον κλάδο στις ΗΠΑ με την Amazon Fresh, που παρέχει υπηρεσίες για παράδοση φρέσκων λαχανικών και φρούτων επί του παρόντος σε τρεις μεγάλες πολιτείες των ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων στην Καλιφόρνια, αλλά σκοπεύει να εισέλθει σε όλες. Η εταιρεία διαθέτει στις ΗΠΑ σχεδόν 20.000 είδη προς διανομή, συνεργαζόμενη με οπωροπωλεία και κρεοπωλεία όπως και άλλα εξειδικευμένα καταστήματα. Οι συνδρομητές παραλαμβάνουν την παραγγελία τους δωρεάν αυθημερόν και πολύ νωρίς το πρωί, αν ξεπερνά ένα όριο που τώρα είναι τα 50 δολάρια, αλλά αναμένεται να μειωθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, ίσως στα 20.

Η εταιρεία ήδη συνεργάζεται στην Αγγλία τόσο με παραδοσιακά super market, που διανέμουν προϊόντα της κατά παραγγελία, ενώ επίσης συνεργάζεται με καταστήματα πώλησης ηλεκτρικών ειδών (και άλλων προϊόντων λιανικής) όπως την τεράστια αλυσίδα Argos. Στην Αγγλία η αγορά φρέσκων λαχανικών που διανέμονται στο σπίτι είναι πολύ μεγαλύτερη από την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση (6% περίπου, έναντι λιγότερου από 1,5% στην Ευρωπαϊκή Ένωση), και μάλιστα με ανεξάρτητες εταιρείες να δραστηριοποιούνται στον χώρο.

Η Amazon μόλις ανακοίνωσε ότι έκλεισε συμφωνία με την Morrisons, μία από τις 4 μεγαλύτερες αλυσίδες super market, η οποία διαθέτει ένα πολύ ανεπτυγμένο δίκτυο, δημιούργησε πανικό λόγω μεγέθους και σημασίας της αγοράς. Η αγορά φρέσκων λαχανικών αποτελεί μία αναπτυσσόμενη αγορά που κάνει περίπου το 15% – 20% του τζίρου μεγάλων σουπερμάρκετ, και έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης λόγω του τρόπου ζωής που αυξανόμενα πλέον ευνοεί την κατανάλωση τέτοιων προϊόντων στις αναπτυγμένες χώρες, αλλά και λόγω της γήρανσης του πληθυσμού, κατά μέσο όρο στις χώρες αυτές.

Όπως το φρέσκο ψωμί και το γάλα είναι οι «κράχτες» για να είναι «αφιερωμένος» ένας πελάτης (υψηλή επισκεψιμότητα) σε ένα super market, έτσι και τα φρέσκα φρούτα. Οι πελάτες, εν ολίγοις που ψωνίζουν φρούτα από κάπου ψωνίζουν από συνήθεια και τα υπόλοιπα προϊόντα από εκεί. Γι’ αυτό, αν πετύχει η εισβολή της Amazon στην Αγγλία, αποτελεί άμεση και τρομακτική απειλή για τα super market στην Αγγλία στο σύνολο των προϊόντων τους, αλλά και για την υπόλοιπη Ευρώπη… Φυσικά δεν αποτελεί απειλή για τον καταναλωτή, που θα απολαμβάνει καλύτερες υπηρεσίες, όπως εκείνες της Amazon και σε καθημερινά είδη διατροφής…!

* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία.
Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.