Ντολμαδάκια γιαλαντζί στη Σαουδική Αραβία, ριζότο με αυγοτάραχο στη Νότια Αφρική

01.01.2016 12:06

Ντολμαδάκια γιαλαντζί στη Σαουδική Αραβία

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Κονσέρβες ροδάκινο από την Intracomm, σε ένα από τα εργοστάσιά της στη Λάρισα (διατηρεί άλλα δύο σε Αρτα και Χαλκιδική), που σήμερα εξάγονται σε 57 χώρες. Μπορεί το δυσμενές οικονομικό κλίμα να επηρέασε τις εξαγωγές, όμως τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα (λάδι, ελιές, φρούτα, λαχανικά και μεταποιημένα) αναχαιτίζουν την τάση. Ετσι, αν φάτε γιαούρτι με μύρτιλλο στη Νέα Υόρκη, ντολμαδάκια γιαλαντζί στη Σαουδική Αραβία ή ριζότο με αυγοτάραχο στη Νότια Αφρική, μην αμφιβάλλετε για την ελληνική τους ταυτότητα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αν πιείτε χυμό ροδάκινο στην Αίγυπτο ή φάτε γιαούρτι με μύρτιλλο στη Νέα Υόρκη, αν δοκιμάσετε ντολμαδάκια γιαλαντζί στη Σαουδική Αραβία ή ριζότο με αυγοτάραχο στη Νότιο Αφρική, μην αμφιβάλλετε για την ελληνική τους ταυτότητα. Μπορεί το δυσμενές οικονομικό κλίμα του 2015 να επηρέασε τις εξαγωγές, τα αγροδιατροφικά προϊόντα όμως μοιάζουν να αναχαιτίζουν την τάση.

«Φέτος είχαμε αύξηση των πωλήσεών μας 22%», λέει στην «Κ» ο κ. Κώστας Σουλιώτης από την «Παλίρροια» με τα παραδοσιακά εδέσματα, που καθημερινά παράγει 1,7 εκατ. ντολμαδάκια την ημέρα, κατέχοντας διεθνώς τα πρωτεία! Η οικογενειακή επιχείρηση από τη Χαλκίδα διαθέτει επιπλέον δύο μονάδες, μία στη Βουλγαρία και μία στην Κίνα με 1.000 και 500 εργαζομένους.

«Η επένδυση στην Κίνα ήταν απαραίτητη, για να μπορέσουμε να “χτυπήσουμε” στις τιμές την ανταγωνίστριά μας Τουρκία». Μέχρι το 2010 η εξαγωγική δραστηριότητα κάλυπτε το 65% της παραγωγής τους, έκτοτε το ποσοστό έφτασε το 85%.

«Εντείναμε τις προσπάθειές μας, καθώς τα έτοιμα γεύματα δεν συνάδουν ούτως ή άλλως με την ελληνική κουλτούρα». Ανέπτυξαν σειρά «γκουρμέ» προϊόντων που απευθύνονται σε ξένους καταναλωτές. «Σύμμαχοί μας είναι τα ελληνικά εστιατόρια, εκεί μαθαίνουν πιάτα, όπως ο μουσακάς, και μετά τα αναζητούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ», καταλήγει.

«Συμμετέχουμε στις εκθέσεις για να γνωρίσουμε νέες αγορές, να συντηρήσουμε τις παλιές συνεργασίες, αλλά και για να παρακολουθήσουμε τον ανταγωνισμό», δηλώνει ο κ. Αγης Πιστιόλας από την Agrino. Ορθώς, καθώς το ρύζι είναι το πρώτο παγκοσμίως σε κατανάλωση προϊόν (αυτούσιο) και η Ελλάδα παράγει μόλις το 0,4 τοις χιλίοις της παγκόσμιας παραγωγής.

Η ελληνική εταιρεία εξάγει τα τελευταία 15 χρόνια σε 20 χώρες. Ψηλά στη λίστα βρίσκονται τα όσπρια και τα προϊόντα bistrot, δηλαδή τα ημιέτοιμα γεύματα, όπως το ριζότο με αυγοτάραχο και κρόκο Κοζάνης. Σύμφωνα με τον κ. Πιστιόλα, έχει νόημα να εξάγονται προϊόντα με προστιθέμενη αξία, που διαφοροποιούνται απ’ ό,τι κυκλοφορεί ήδη. «Ζητούμενο είναι να στέλνουμε τα branded προϊόντα απευθυνόμενοι στα μεσαία και υψηλά εισοδήματα», υπογραμμίζει.

Οταν ο παππούς Μανδρέκας ίδρυε μια γαλακτοκομική μονάδα το 1948, δεν θα φανταζόταν ότι οι απόγονοί του θα κινούνται μεταξύ Κορίνθου και Σικάγου. «Μεταξύ άλλων μάς βοήθησε πολύ η μόδα του greek yogurt που ξεκίνησε στην Αμερική», απαντά ο κ. Ευάγγελος Μανδρέκας. Η ομώνυμη εταιρεία, που στην Ελλάδα προμηθεύει στρατό και νοσοκομεία, ενώ κυκλοφορεί στη λιανική με ιδιωτική ετικέτα, αύξησε από το 2000 τις εξαγωγές της από 3 και 4% σε 18%.

Η Μανδρέκας Α.Ε. άνοιξε εργοστάσια στις ΗΠΑ το 2012 διοχετεύοντας γιαούρτι σε όλες τις πολιτείες. «Αφουγκραζόμαστε τις απαιτήσεις των καταναλωτών, π.χ. στη Νέα Υόρκη προτιμούν γιαούρτι με παπάγια, μύρτιλλο, γκότζι μπέρι ή το αντικαρκινικό guanabana». Ακολουθώντας το trend, τοπικές γαλακτοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο ζητούν την τεχνογνωσία τους, έτσι πίσω από γιαούρτια τοπικών εταιρειών σε Βραζιλία, Ρωσία, Ιαπωνία και προσεχώς Σ. Αραβία, κρύβεται το ελληνικό δαιμόνιο.

Και στους χυμούς, που κατά κόρον καταναλώνονται στις αραβικές χώρες, εντοπίζονται πλέον συστατικά ελληνικής προέλευσης. «Ξεκινήσαμε το 1990 με δύο προϊόντα, τα φρούτα και τις ελιές», αναφέρει ο κ. Στέργιος Τσαγκούλης από την Intracomm, που σήμερα εξάγει το 98% και απασχολεί το καλοκαίρι 900 εργαζομένους.

«Διαπιστώναμε παλαιότερα ότι μόνον 10% από τις ελληνικές ελιές έφταναν ως τέτοιες στον τελικό καταναλωτή. Οι περισσότερες κατευθύνονταν σε βαρέλια στην Ιταλία, συσκευάζονταν εκεί και μεταπωλούνταν ως ιταλικές», θυμάται ο κ. Τσαγκούλης. «Αποφασίσαμε, λοιπόν, να ανατρέψουμε αυτό το καθεστώς», συμπληρώνει.

Σήμερα η εταιρεία είναι η πρώτη στις λιανικές πωλήσεις ελιάς στο εξωτερικό. Εκτός από εξαγωγές κομπόστας ροδάκινο και βερίκοκο, όπως και τα εν λόγω φρούτα σε ασηπτική συσκευασία, η εταιρεία διατηρεί κατάστημα στη Ρωσία με ελληνικά προϊόντα.

Έντυπη Κ





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014