Οι… πηγές για ανάπτυξη με ελληνική σφραγίδα- ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΕΚΤΟΣ ΑΓΟΡΑΣ «ΣΗΜΑΤΑ» ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ

19.06.2016 18:46

ΜΕΣΑ ΣΕ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΩΝ ΝΕΡΩΝ ΥΠΕΡΤΡΙΠΛΑΣΙΑΣΑΝ ΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ, ΜΕΙΩΣΑΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΕΚΤΟΣ ΑΓΟΡΑΣ «ΣΗΜΑΤΑ» ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ

Eνας από τους κλάδους ο οποίος έχει εμφανίσει ανθεκτικότητα κατά τη διάρκεια της κρίσης στη χώρα μας, όντας μάλιστα ένας από τους λιγότερο εξαρτημένους από τον δανεισμό, είναι αυτός των εμφιαλωμένων νερών.

 
Οι πήγες για ανάπτυξη με ελληνική σφραγίδα

 

Σε μία αγορά η οποία τζιράρει σήμερα περί τα 350 εκατ. ευρώ, περίπου 25 μεγάλες εταιρείες ανταγωνίζονται σκληρά προκειμένου να αποκτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο σε μία πίτα που ολοένα αυξάνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ελληνική αγορά πωλούνται σε ετήσια βάση περί τα 1,2 δισ. λίτρα, με την κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού να ανέρχεται στα 95 λίτρα ετησίως, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι γύρω στα 103 λίτρα.

Βέβαια, στη Κεντρική και τη Νότια Ευρώπη η κατανάλωση είναι σημαντικά υψηλότερη, με την Ιταλία να προηγείται με 176 λίτρα, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (168), το Βέλγιο (124), την Πορτογαλία (122), την Ουγγαρία (119), τη Γαλλία (114) και την Ισπανία (113 λίτρα). Ωστόσο, αν κρίνουμε ότι στο ξεκίνημα του 2000 η μέση κατανάλωση ανερχόταν στα επίπεδα των 30 λίτρων, μιλάμε για υπερτριπλασιασμό της κατανάλωσης, εξέλιξη η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό και στη σημαντική αύξηση του τουρισμού στη χώρα μας.

15% έως 20%

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι ο έντονος ανταγωνισμός σε όλη την επικράτεια οδήγησε και σε σημαντική πτώση της μέσης τιμής, η οποία για παράδειγμα στη φιάλη του 1,5 λίτρου κυμάνθηκε γύρω στο 15%-20% στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Δεν είναι τυχαίο ότι στα σούπερ μάρκετ αλλά και στα μικρότερα σημεία πώλησης του λιανεμπορίου (ψιλικατζίδικα) αρκετές εταιρείες έχουν καθιερώσει προσφορές της τάξης του «5+1 δώρο» (σε συσκευασίες πακέτου), ενώ τους τελευταίους μήνες έχει «σπάσει» το περίφημο 50λεπτο στα μικρά νερά και εκτός των σούπερ μάρκετ.

 

 
Οι πήγες για ανάπτυξη με ελληνική σφραγίδα

 

Σε ό,τι αφορά τον τζίρο του κλάδου, αυτός εμφανίζεται ελαφρά μειωμένος το 2015 σε σχέση με το 2014, τόσο στην κρύα όσο και στη ζεστή αγορά.

Οι λόγοι αυτής της μείωσης είναι η συνεχόμενη οικονομική ύφεση η οποία έχει διαμορφώσει νέα αγοραστική συμπεριφορά στον καταναλωτή της χώρας μας. Ειδικότερα, το κανάλι των super markets, τα περίπτερα, και ο κλάδος της εστίασης/καφέ κατέγραψαν απώλειες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι πωλήσεις σε όγκο διαμορφώθηκαν το 2015 σε 374,53 εκατ. λίτρα έναντι 383,46 εκατ. το 2014, ενώ ο τζίρος ανήλθε σε 131,67 εκατ. ευρώ έναντι 136,12 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά.

Αξίζει βέβαια να αναφερθεί ότι τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν το σύνολο του οργανωμένου λιανεμπορίου, super markets, hyper markets κ.λπ., όμως στο χονδρεμπόριο δεν περιλαμβάνονται πολλές κατηγορίες όπως είναι π.χ. τα ξενοδοχεία, τα beach bars, οι καντίνες/κλειστές αγορές, οι υπαίθριες αγορές και πολλές άλλες.

Σε γενικές γραμμές οι Eλληνες «παίκτες» έχουν κυριαρχήσει στην αγορά, με τους διεθνείς ομίλους να διατηρούν μικρά μερίδια, δίνοντας και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

 

Η κατανάλωση σε Ελλάδα και Ευρώπη
Τα τελευταία χρόνια, και λόγω της αύξησης του τουρισμού, η κατά κεφαλήν κατανάλωση (λίτρα/έτος) στη χώρα μας προσέγγισε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Η κατανάλωση σε Ελλάδα και Ευρώπη Τα τελευταία χρόνια, και λόγω της αύξησης του τουρισμού, η κατά κεφαλήν κατανάλωση (λίτρα/έτος) στη χώρα μας προσέγγισε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

 

Τα προϊόντα των πολυεθνικών (ΙΟΛΗ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ΚΟΡΠΗ της Nestle, ΑΥΡΑ της Coca-Cola) έχουν παρουσία κυρίως στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και σε επιχειρήσεις εστίασης, ωστόσο τα μερίδια αγοράς τους δεν ξεπερνούν το 20%, καθώς σε όλη την Ελλάδα βρίσκουμε πολλά τοπικά νερά (φυσικά μεταλλικά και επιτραπέζια κυρίως) τα οποία εμφανίζουν διόλου ευκαταφρόνητους τζίρους. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν η Σουρωτή, η Zaros, τα Νερά Κρήτης, το Σέλι, το Σελινάρι, η Δίρφυς, η Θεόνη κ.ά.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η ισχύς πολλών τοπικών «παικτών» οδήγησε εκτός αγοράς και «σήματα» πολυεθνικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα προηγούμενα χρόνια, η Pepsico αποφάσισε να τερματίσει τις δραστηριότητες της Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ηβη – Λουτράκι, κλείνοντας το εργοστάσιό της στο Λουτράκι Κορινθίας, ενώ η Coca-Cola Τρία Εψιλον έκλεισε το εργοστάσιό της στα Χαμόπρινα (Μάλια Κρήτης) στο οποίο εμφιαλωνόταν το επιτραπέζιο νερό Λυττός, που κατείχε σημαντικά μερίδια στην Κρήτη.

Ιστορία 100 ετών
Από τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου, πλην των δύο ηπειρώτικων εταιρειών που βρίσκονται στην κορυφή, ξεχωρίζουν η ΣΟΥΡΩΤΗ, μια εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη και παρουσία μεγαλύτερη των 100 ετών στη χώρα, η οποία έκλεισε την περυσινή χρονιά με τζίρο που άγγιξε τα 15 εκατ. ευρώ. Ελέγχει περίπου το 50% της αγοράς ανθρακούχου νερού στην Ελλάδα, ενώ εξάγει τα προϊόντα τους σε αρκετές αγορές της Ευρώπης, στις ΗΠΑ, στην Κίνα, την Αυστραλία και τη Μέση Ανατολή.

Διψήφιο τζίρο, άνω των 10 εκατ. ευρώ, πραγματοποιούν ακόμη το εμφιαλωμένο ΙΟΛΗ, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, και το ZARO’s, της κρητικής εταιρείας ΒΟΤΟΜΟΣ ΑΕ. Το 60% της παραγωγής διοχετεύεται στην αγορά της Κρήτης, το 35% στη νησιωτική Ελλάδα και το 5% στο εξωτερικό, και ειδικότερα στις αγορές του Ισραήλ, της Κύπρου και της Γερμανίας της Γαλλίας, της Δανίας και του Καναδά, και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Γενικότερα, οι τοπικοί παίκτες στην Κρήτη εμφανίζονται ιδιαίτερα ισχυροί, καθώς το συνολικό τους μερίδιο στην εγχώρια αγορά εμφιαλωμένου νερού, εκτιμάται ότι αγγίζει το 10%.

Το τελευταίο διάστημα στην αγορά μπήκαν και νέοι τοπικοί παίκτες όπως η ΑΗΒ Group, που παράγει και διαθέτει στην αγορά το φυσικό μεταλλικό νερό «Θεόνη» (με πηγές στην Γκούρα των Αγράφων), η οποία στοχεύει φέτος σε τζίρο 4,5 εκατ. ευρώ.

Το νερό της ήδη το απολαμβάνουν καταναλωτές σε ΗΠΑ, Καναδά, Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Σουηδία, Κύπρο, Λιβύη, Σ. Αραβία, Κατάρ, Ιορδανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αίγυπτο και Ισραήλ.

Οι δυο μονομάχοι
Από την Ηπειρο στις αγορές του εξωτερικού

Στον κλάδο του εμφιαλωμένου νερού, τη «μερίδα του λέοντος» έχουν δύο ηπειρώτικες βιομηχανίες, η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ (της οικογενείας Χήτου) και η ΒΙΚΟΣ (η οποία ελέγχεται από την οικογένεια του Πέτρου Σαπετά) οι οποίες κατέχουν συνολικό μερίδιο της τάξης του 40%.

Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, η οποία έκλεισε το 2015 με τζίρο 43,3 εκατ. ευρώ και κέρδη 3 εκατ., υλοποίησε επενδυτικό πλάνο 4 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορούσε στη δημιουργία μονάδων παραγωγής νέων συσκευασιών φιλικών προς το περιβάλλον, με περαιτέρω αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας των εργοστασίων και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ ολοκληρώθηκε η επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων στις μονάδες Το Ζαγόρι βρίσκεται σε 22 χώρες, από την Ευρώπη μέχρι την Αυστραλία, και από τις ΗΠΑ και τον Καναδά μέχρι την Κίνα και την Αφρική.

Η ΒΙΚΟΣ λειτουργεί 2 υπερσύγχρονα εργοστάσια εμφιάλωσης νερών και αναψυκτικών σε συνολική έκταση 176 στρεμμάτων στην ευρύτερη περιοχή των Ζαγοροχωρίων και έχει σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα στα Βαλκάνια, τις ΗΠΑ και την Κεντρική Ευρώπη. Πρόσφατα διακρίθηκε ως μία από τις 10 πιο ισχυρές επιχειρήσεις της Ευρώπης, με κύκλο εργασιών από 26-150 εκατ. Ευρώ» στα European Business Awards 2015/16. Ο τζίρος της κυμαίνεται γύρω στα 67-69 εκατ., ενώ οι συνολικές επενδύσεις της «Βίκος» την περίοδο 1992-2014 ανήλθαν σε πάνω από 90 εκατ. ευρώ.

ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
[email protected]





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014