Στο Μαξίμου το αφεντικό της COSCO για την υπογραφή της πώλησης του ΟΛΠ

08.04.2016 11:43

Στο Μαξίμου το αφεντικό της COSCO για την υπογραφή της πώλησης του ΟΛΠ

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα υπογράφεται σήμερα Παρασκευή το μεσημέρι στο Μέγαρο Μαξίμου η συμφωνία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. στην Cosco.

Σε μια ένδειξη της σημασίας που αποδίδει το Πεκίνο στην εξαγορά, την υπογραφή στη συμφωνία θα βάλει για λογαριασμό του αγοραστή ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του μητρικού ομίλου China Cosco Shipping Corporation Limited, Xu Lirong. Το νούμερο ένα δηλαδή του πρόσφατα συγκροτηθέντος, από την συγχώνευση της Cosco και της China Shipping, ομίλου αλλά και επιτρόπου του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας.

Αντισυμβαλλόμενο είναι το ΤΑΙΠΕΔ δια του προέδρου του Στέργιου Πιτσιόρλα ενώ η παρουσία του έλληνα πρωθυπουργού αλλά και του κινέζου πρέσβη στην υπογραφή αλλά και στην σχετική τελετή που θα ακολουθήσει στις 12:30 στο Ζάππειο είναι ενδεικτικές του υψηλού προφίλ που επέλεξε η κυβέρνηση για την πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση που ολοκληρώνει στην θητεία της .

Η υπογραφή της συμφωνίας έρχεται πάντως δύο χρόνια σχεδόν μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού και ένα χρόνο ακριβώς μετά την επίσκεψη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και του υπουργού εξωτερικών Νίκου Κοτζιά στο Πεκίνο όπου και είχαν δεσμευτεί για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και σε συνέχεια σχετικών δεσμεύσεων του πρωθυπουργού προς τον κινέζο ομόλογό του.

Να σημειωθεί πως τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ανακοινωθεί και η πραγματοποίηση επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού στο Πεκίνο.

Παρά τη σημερινή υπογραφή πάντως απομένουν ακόμα κρίσιμες ενέργειες που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση μεταξύ των οποίων να περάσει τη συμφωνία από την Βουλή αλλά και να νομοθετήσει για την μετεξέλιξη της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή.

Θα πρέπει επίσης να τονισθεί πως οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις αντιδράσεις τους στη συμφωνία με την ΟΜΥΛΕ να απεργεί σήμερα. Όπως επίσης πρέπει να υπογραμμισθούν και οι ανησυχίες που διατυπώνουν παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας και της βιομηχανίας των μεταφορών και Logistics για το πλήγμα στην αξιοπιστία του ελληνικού άξονα διαμεταφορών από τα συνεχιζόμενα προβλήματα που προκαλεί το προσφυγικό-μεταναστευτικό στην ομαλή λειτουργία του λιμανιού και της δια του σιδηροδρόμου προώθησης των εμπορευμάτων που φτάνουν σε αυτό από την Ασία στην κεντρική Ευρώπη αλλά και οι απεργίες.

Στο 1,5 δισ. η αξία της συμφωνίας

Η συνολική αξία της συμφωνίας πώλησης του ΟΛΠ ανέρχεται σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο ποσό του 1,5 δισ. συνυπολογίζονται και τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052.

Πως θα γίνει η συναλλαγή

Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο στάδιο η Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67% (δεύτερο στάδιο).

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση της ικανοποίησης ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών. Μεταξύ αυτών και η ψήφιση από την Βουλή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, με βάση την οποία η εταιρεία θα εκμεταλλεύεται τις λιμενικές υποδομές οι οποίες παραμένουν στην κυριότητα του δημοσίου.

Έως και 4 δισ. ετησίως το όφελος προοπτικά

Οι προσδοκίες για την δυνητική ανάπτυξη του Πειραιά με καταλύτη την ιδιωτικοποίηση και τις κινεζικές επενδύσεις έχουν διαμορφωθεί πλέον σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα μετά και την σχετική μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών ( ΙΟΒΕ) που δημοσιεύθηκε πριν λίγες μέρες. Ειδικότερα ο ΙΟΒΕ υπολογίζει πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στην ελληνική οικονομία έως και 4 δισ. ευρώ ετησίως. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από την δραστηριότητα του ΟΛΠ αναμένεται να προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025 και αν συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας τότε η συνολική συνεισφορά σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται να φτάσει τα 4,0 δισ. το 2025.





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014