Τα θανατηφόρα τροχαία μειώθηκαν κατά 53%

10.01.2016 11:51
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

Τα θανατηφόρα τροχαία μειώθηκαν κατά 53%

Λεωφόρος Αθηνών, Κηφισίας, Ποσειδώνος, Βουλιαγμένης, Αλεξάνδρας, Ιερά Οδός. Μπορεί να αποτελούν μερικές από τις κεντρικότερες αρτηρίες της πρωτεύουσας, όμως για την Τροχαία είναι έξι από τους φονικότερους δρόμους της χώρας.

Επιδίωξή του Ι.Ο.ΑΣ. είναι η αλλαγή της κουλτούρας οδηγικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα

Το «δαχτυλίδι» στην Κηφισίας και η στροφή μετά το ύψος του ΚΑΤ, η παραλιακή στα λιμανάκια της Βουλιαγμένης, η Λεωφόρος Αθηνών από την οδό Θερμοπυλών μέχρι τη Γ. Παπανδρέου αποτελούν σημεία-καρμανιόλες για τους ανυποψίαστους οδηγούς, αφού σύμφωνα με τα στατιστικά της Τροχαίας συμβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα δυστυχήματα.

Oμως και το επαρχιακό οδικό δίκτυο δεν είναι λιγότερο επικίνδυνο, καθώς οι ντόπιοι αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες αφού αισθάνονται μεγαλύτερη εξοικείωση με τους δρόμους της πόλης ή του χωριού τους.

Το πρώτο εξάμηνο του 2015 σημειώθηκαν 66 θανατηφόρα τροχαία στο εθνικό δίκτυο και 11 στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο. Στην Εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης σημειώθηκαν μόλις 11 τροχαία, 4 στην Αθηνών- Πατρών και 4 στην Εγνατία οδό. Ωστόσο, στη ΝΕΟ Αθηνών-Πατρών υπάρχει σημείο γεμάτο με κίτρινες πινακίδες που συνιστούν προσοχή στους οδηγούς, καθώς εκεί έχουν χάσει τη ζωή τους 22 άτομα, όλοι από τροχαίο.

Τα θανατηφόρα τροχαία μειώθηκαν κατά 53%

«Ο μέσος συνετός οδηγός στην Ελλάδα έχει ξεφύγει. Φωνάζει, εκνευρίζεται, δεν έχει υπομονή. Φταίει η κρίση και οι φρενήρεις ρυθμοί της καθημερινότητας», τονίζει ο γενικός αστυνομικός επιθεωρητής Νοτίου Ελλάδος Κωνσταντίνος Μιχαιρίνας.

Οι αριθμοί μιλούν
Κανείς δεν μπορεί να μετρήσει τον πόνο, τη δυστυχία, τις συνέπειες πίσω από τους αριθμούς των στατιστικών. Γιατί πίσω από τους αριθμούς υπάρχουν άνθρωποι που δεν πραγματοποίησαν ποτέ τα όνειρά τους. Ομως οι αριθμοί είναι αδιάψευστοι μάρτυρες των απωλειών σε ανθρώπινες ζωές που χάνονται στην άσφαλτο. Την περίοδο 2004-2014 περίπου 14.665 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους.

Η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα συνιστά την πρώτη αιτία των θανατηφόρων τροχαίων (σε ποσοστό 9,5%), ενώ η απόσπαση προσοχής του οδηγού ακολουθεί κατά πόδας (με 6,1%). Αξιοσημείωτο ωστόσο είναι το γεγονός πως δύο στα τρία τροχαία (67,4%) συμβαίνουν υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Τα ΙΧ έχουν την «τιμητική» τους στην πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων, αφού σε σύνολο 328 περιστατικών, τα 158 οφείλονται σε αυτοκίνητα και τα 121 σε μοτοσικλέτες.

Τα θύματα είναι συνήθως οι οδηγοί, δεν λείπουν όμως και τα ατυχήματα με θύματα πεζούς που απλώς έτυχε να βρίσκονται τη λάθος ώρα, στον λάθος τόπο…

Και για όσους ρίχνουν στο… νεαρόν της ηλικίας την ευθύνη των περισσότερων τροχαίων, θα πρέπει να γνωρίζουν πως οι ηλικίες των 55+ μετρούν διπλάσιο αριθμό θυμάτων από την ηλικιακή ομάδα των 26-35 ετών. Πάντως στις ηλικίες 15-29 ετών τα τροχαία δυστυχήματα συνιστούν την πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως, τη δεύτερη στις ηλικίες μεταξύ 5-14 ετών και την τρίτη στο γκρουπ 30-44 ετών.

Ετησίως χάνονται 1,2 εκατομμύριο άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο σε τροχαία, ενώ στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, δύο άνθρωποι χάνουν κάθε μέρα τη ζωή τους στον δρόμο και άλλοι τρεις μένουν ανάπηροι.

Ωστόσο, οι στατιστικές της τελευταίας δεκαετίας έχουν και μια ελπιδοφόρα παράμετρο: την κατακόρυφη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 53% και των σοβαρών τραυματισμών κατά 55%. Πιο συγκεκριμένα, το 2004 793 συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους, όταν ο αντίστοιχος αριθμός για το 2014 έφτανε τους 167. Μείωση που συνδέεται κατά κύριο με τον περιορισμό των μετακινήσεων (λόγω της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας), αλλά και με τη βελτίωση της ασφάλειας των αυτοκινητοδρόμων.

Πάντως, τους πρώτους 9 μήνες του 2015 καταγράφηκε αύξηση των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών σε τροχαία κατά 9,7% και 3,7% αντίστοιχα σε σχέση με το 2014. Αυτό το γεγονός αποδεικνύει πως δεν πρέπει να εφησυχάζουμε αλλά αντιθέτως να εντείνουμε τις προσπάθειες για ευαισθητοποίηση και ενημέρωση όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Τον ρόλο αυτό έχει αναλάβει το Ινστιτούτο για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς».

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Η δεκάχρονη δράση του Ι.Ο.ΑΣ. Πάνος Μυλωνάς

Ηταν 12 Μαΐου του 2005 όταν ο 22χρονος φοιτητής του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Πάνος Μυλωνάς έχασε τη ζωή του σε ένα τροχαίο δυστύχημα στον δρόμο προς την Πάτρα, όπου σπούδαζε.

Το τραγικό αυτό συμβάν αποτέλεσε την αφορμή για την ίδρυση του Ι.Ο.ΑΣ. Πάνος Μυλωνάς, που φέτος συμπλήρωσε δέκα χρόνια αδιάλειπτης δράσης στον χώρο της Οδικής Ασφάλειας.

Το έργο του, που έχει αναγνωριστεί όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Ζάππειο Μέγαρο παρουσία του προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση, του υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Κουρουμπλή, του υφυπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Παναγιώτη Σγουρίδη, του γενικού γραμματέα Δημόσιας Τάξης Δημήτρη Αναγνωστάκη κ.ά.

«Το Ι.Ο.ΑΣ. είναι πράγματι μοναδικό στο να αναδείξει το ζήτημα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα μέσα από εκστρατείες ενημέρωσης. Αλλά η βελτίωση της οδικής ασφάλειας έχει να κάνει επίσης και με ευρύτερη αλλαγή του συστήματος. Απαιτεί ενημέρωση της κοινής γνώμης, πολιτική βούληση και την υποστήριξη των κοινωνικών εταίρων, από τη βιομηχανία έως και την κοινωνία των πολιτών» επεσήμανε η πρόεδρος του Ινστιτούτου, κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.

Συμπλήρωσε δε πως για τα επόμενα χρόνια στόχος του Ι.Ο.ΑΣ. είναι η στενή συνεργασία με θεσμικούς φορείς, πανεπιστήμια, εταιρείες και ενώσεις στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εκπαίδευση των μαθητών (μέσω προγραμμάτων προσαρμοσμένων σε κάθε ηλικία), των γονιών τους αλλά και των εκπαιδευτικών.

Βράβευση
«Επιδίωξή μας είναι η αλλαγή της κουλτούρας οδηγικής συμπεριφοράς, ώστε να ζούμε σε έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα» τόνισε η κυρία Δανέλλη-Μυλωνά.

Στην εκδήλωση βραβεύτηκαν οι «Τροχονόμοι της Χρονιάς», οι εθελοντές που ξεχώρισαν, ενώ υπήρχε και έκθεση των εφαρμογών, προγραμμάτων, αλλά και του εξοπλισμού που διαθέτει το Ινστιτούτο.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΑΡΙΝΟΥ





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014