ΤΟΝ ΜΑΙΟ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ- Στην τελική ευθεία η κατασκευή του TAP

Η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP, έχοντας μάλιστα προγραμματιστεί για το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου και η επίσημη τελετή των εγκαινίων. 

«Η Ελλάδα συμμετέχει και ενθαρρύνει την προώθηση και άλλων επενδυτικών σχεδίων, όπως ο ελληνοβουλ­γαρικός αγωγός (IGB) που θα μεταφέρει τις ποσότητες του αζέρικου αερίου από τον TAP στη γειτονική χώρα», δήλωσε στην «Οικονομία» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης.
«Η Ελλάδα συμμετέχει και ενθαρρύνει την προώθηση και άλλων επενδυτικών σχεδίων, όπως ο ελληνοβουλ­γαρικός αγωγός (IGB) που θα μεταφέρει τις ποσότητες του αζέρικου αερίου από τον TAP στη γειτονική χώρα

 

Θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη, με όλες τις επισημότητες, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα αλλά και των αρχηγών των υπόλοιπων κρατών που εμπλέκονται στο έργο, του Αζερμπαϊτζάν, της Τουρκίας, της Αλβανίας, της Ιταλίας, καθώς και της Βουλγαρίας. Παρόντες φυσικά θα είναι και αξιωματούχοι της ΕΕ, των ΗΠΑ, οι οποίοι στήριξαν το project, αλλά και οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των εταιρειών του TAP.

Ο Trans Adriatic Pipeline (TAP) επιλέχθηκε στα τέλη Ιουνίου του 2013 έναντι του αγωγού Nabucco West από την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το κοίτασμα φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ (Αζερμπαϊτζάν) στην Κασπία Θάλασσα, με σκοπό τη μεταφορά σε πρώτη φάση ποσοτήτων 10 δισ. κυβικών μέτρων στην ΕΕ. Το αζέρικο αέριο θα αποτελεί την εναλλακτική πηγή προμήθειας της Γηραιάς Ηπείρου, η οποία εξαρτάται ενεργειακά σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο της ρωσικής Gazprom. Μέτοχοι του TAP είναι οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam S.p.A. (20%), Fluxys (19%), Enags (16%) και Axpo (5%).

Η υλοποίηση του συγκεκριμένου αγωγού βάζει δυναμικά τη χώρα μας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη και τη μετατρέπει σε κόμβο μεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση. Ο TAP είναι το πλέον ώριμο σχέδιο αγωγού σε σχέση με τα υπόλοιπα που προωθούνται από πολυεθνικές εταιρείες και στα οποία η Ελλάδα διεκδικεί ρόλο. Ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, κάνει λόγο για «πολυδιάστατη πολιτική της χώρας μας στον ενεργειακό τομέα» και υπό αυτό το δόγμα η Ελλάδα συμμετέχει και ενθαρρύνει την προώθηση και άλλων επενδυτικών σχεδίων, όπως ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός (IGB) που θα μεταφέρει τις ποσότητες του αζέρικου αερίου από τον TAP στη γειτονική χώρα.

Μνημόνιο συνεργασίας

 

Ο αγωγός μήκους περίπου 878 χλμ. θα συνδεθεί με τον TANAP στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη νότια Ιταλία. Η επένδυση στο ελληνικό έδαφος εκτιμάται σε 1,5 με 2 δισ. ευρώ.
Ο αγωγός μήκους περίπου 878 χλμ. θα συνδεθεί με τον TANAP στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη νότια

 

Αλλο επίσης project είναι και αυτό του Νότιου Ευρωπαϊκού Αγωγού (ΝΕΑ) που αποτελεί συνέχεια του Turkish Stream, του συστήματος μεταφοράς ρωσικού αερίου μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς την Ιταλία. Πρόσφατα μάλιστα υπογράφηκε και μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στις εταιρείες ΔΕΠΑ, Edison και Gazprom, που αναβιώνει τον ελληνοϊταλικό αγωγό. Μεγαλεπήβολο είναι επίσης και το επενδυτικό σχέδιο του αγωγού East Med που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ και την Κύπρο προς την Ελλάδα, την Ιταλία και κατ’ επέκταση την ΕΕ.Ωστόσο, οι ΝΕΑ και East Med είναι έργα που έχουν πολύ δρόμο και διπλωματία ακόμη μπροστά τους. Σε ό,τι αφορά τον IGB, τέλος Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί το νέο τεστ αγοράς ? test market, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες που θα προμηθεύονται το φυσικό αέριο.

Σε ό,τι αφορά τον TAP, ο αγωγός θα είναι μήκους περίπου 878 χλμ., θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία. Η επένδυση στο ελληνικό έδαφος εκτιμάται σε 1,5 με 2 δισ. ευρώ και πρόκειται να δημιουργηθούν 8.000 θέσεις εργασίας.

Η όδευση του TAP μπορεί να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.ά. Η άφιξη του TAP στις ακτές της Ιταλίας παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία. Οι πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία προβλέπονται για τα τέλη του 2018, ενώ οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη θα ακολουθήσουν γύρω στις αρχές του 2020.

Οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι και ήδη η κοινοπραξία έχει αναθέσει τα έργα μελέτης και κατασκευής των τμημάτων αγωγών επί ελληνικού εδάφους.

Ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, μέρος του οποίου είναι ο TAP, είναι ένα από τα πιο σύνθετα συστήματα αγωγών φυσικού αερίου που κατασκευάστηκαν ποτέ. Με μήκος που υπερβαίνει τα 4.000 χλμ., θα διέρχεται από επτά χώρες και στην κατασκευή του θα συμμετάσχουν περισσότερες από δώδεκα κορυφαίες εταιρείες Ενέργειας. Αποτελείται δε από μεγάλο αριθμό επιμέρους ενεργειακών έργων, συνολικής επένδυσης περίπου 45 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, ήτοι:

• Δεύτερη φάση ανάπτυξης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ, γεωτρήσεις και υπεράκτιες εγκαταστάσεις άντλησης αερίου στην Κασπία Θάλασσα.

• Επέκταση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας φυσικού αερίου στον τερματικό σταθμό του Σανγκαχάλ στις ακτές της Κασπίας στο Αζερμπαϊτζάν.

• Τρία έργα κατασκευής αγωγών: ο αγωγός Νότιου Καυκάσου (SCPX) – Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, ο αγωγός φυσικού αερίου Ανατολίας (Trans Anatolian Pipeline – TANAP) – Τουρκίας και ο Αδριατικός αγωγός (TAP) – Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία.

• Επέκταση του ιταλικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου.

• Δυνατότητες περαιτέρω σύνδεσης με δίκτυα φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής, της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
[email protected]