Του Χάρη Φλουδόπουλου

http://www.capital.gr/story/3088462

Στο περιθώριο των διαπραγματεύσεων με την τρόικα για τον ΑΔΜΗΕ, ο ΥΠΕΝ Π. Σκουρλέτης είχε αναφέρει στους δημοσιογράφους ότι σε αυτή τη φάση δεν πρόκειται να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση και ότι εντός των επόμενων ημερών θα ανακοινωθεί ένα σαφές χρονοδιάγραμμα με τις επόμενες κινήσεις που θα γίνουν για τη θυγατρική της ΔΕΗ.

Σύμφωνα ωστόσο με μια άλλη εκδοχή, η μη συμπερίληψη του ΑΔΜΗΕ στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε το Σάββατο στη βουλή, οφείλεται σε άλλο λόγο. Συγκεκριμένα κάποιες πληροφορίες θέλουν το κουαρτέτο να αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα την πρόταση της κυβέρνησης και να ζητά να υπάρξει μια τεκμηριωμένη μελέτη συμβούλου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η λύση (51% Δημόσιο 49% χρηματιστήριο και στρατηγικός επενδυτής) είναι εφικτή, υλοποιήσιμη και συμβατή με τους νομικό πλαίσιο καθώς και με τους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης.

Ανεξάρτητα με το εάν έχει ζητηθεί μελέτη, το βέβαιο είναι  ότι τα τελευταία 24ωρα, επικρατεί έντονος προβληματισμός για το κατά πόσο η πρόταση της κυβέρνησης είναι νόμιμη και μπορεί να υλοποιηθεί στην πράξη. Το Capital.gr αποκαλύπτει ένα από τα σοβαρά προβλήματα που αφορά στο πως επηρεάζεται ο δανεισμός της ΔΕΗ από την λύση που επιλέγεται για τον ΑΔΜΗΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες λοιπόν, τόσο στο ομολογιακό δάνειο του 1,7 δισ. ευρώ στο οποίο συμμετείχαν ελληνικές τράπεζες, όσο και στην ομολογιακή έκδοση των 700 εκατ. ευρώ του 2014, υπάρχει συγκεκριμένη ρήτρα που αναφέρει ότι πιθανή μεταβολή στα assets της εταιρείας δίνει το δικαίωμα στις δανείστριες τράπεζες και στους ομολογιούχους να ζητήσουν πίσω τα χρήματα του δανείου. Και εάν στην περίπτωση του ομολογιακού δανείου, που έχει συναφθεί με τις ελληνικές τράπεζες, μπορούν να υπάρξουν συνεννοήσεις, στην περίπτωση του ευρωομολόγου, η ΔΕΗ έχει ως αντισυμβαλλόμενους έναν μεγάλο αριθμό funds και θεσμικών επενδυτών από όλο τον κόσμο, οι οποίοι μπορούν να κινηθούν άμεσα και να διεκδικήσουν την άμεση επιστροφή των 700 εκατ. ευρώ.

Γίνεται αντιληπτό ότι σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η ΔΕΗ δίνει μάχη για να διατηρήσει την αναγκαία ρευστότητα για την απρόσκοπτη λειτουργία της, πιεζόμενη από τις δυσθεώρητες ανεξόφλητες οφειλές πελατών ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ μια τέτοια εξέλιξη ισοδυναμεί με ξαφνικό θάνατο για τον βασικό πυλώνα πάνω στον οποίο στηρίζεται το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας.

Εταιρική διακυβέρνηση
Εκτός όμως από το θέμα των δανείων, η μεθόδευση που προωθείται εγείρει και σοβαρό ζήτημα καταστρατήγησης των δικαιωμάτων των μετόχων μειοψηφίας της ΔΕΗ. Συγκεκριμένα, όπως έχει γίνει γνωστό, το Δημόσιο θα αποκτήσει τον έλεγχο του 100% της θυγατρικής της εταιρείας, με την “υπόσχεση” ότι θα την αποζημιώσει,  όταν ολοκληρωθεί μια ανεξάρτητη αποτίμηση και στη συνέχεια πουληθεί (από το Δημόσιο) το 49% του ΑΔΜΗΕ σε τρίτους. Πρακτικά για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει η απόφαση να περάσει από έκτακτη γενική συνέλευση.

Σε αυτήν την συνέλευση θα έχουμε το εξής οξύμωρο: ο μέτοχος πλειοψηφίας (Δημόσιο) θα αποφασίζει την πώληση  θυγατρικής της εταιρείας στον ίδιο (Δημόσιο) άνευ άμεσου ανταλλάγματος και σε βάρος των συμφερόντων των υπόλοιπων μετόχων μειοψηφίας της ΔΕΗ. Η “καραμπινάτη” αυτή παραβίαση των αρχών εταιρικής διακυβέρνησης, λογικά θα πρέπει να προκαλέσει παρέμβαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ενώ το βέβαιο είναι ότι οι μέτοχοι της εταιρείας όπως η Silchester καθώς και τα άλλα μεγάλα διεθνή fund δεν θα κάτσουν με τα χέρια σταυρωμένα.

Όπως όλα δείχνουν λοιπόν στο σίριαλ του ΑΔΜΗΕ, υπάρχουν πολλά επεισόδια μπροστά μας, χωρίς ακόμη να υπάρχουν επίσημες αντιδράσεις ούτε από την αντιπολίτευση, αλλά ούτε και από την άμεσα ενδιαφερόμενη ΔΕΗ και τους εργαζομένους.