FF Group: Στην εποχή των millennials – Του Νίκου Χρυσικόπουλου

31.05.2016 03:05

FF Group στην εποχή των millennials

Του Νίκου Χρυσικόπουλου

Τους τελευταίους μήνες, μια αθόρυβη “επανάσταση” πραγματοποιείται στον όμιλο Folli Follie. Το επιχειρηματικό μοντέλο της πλέον εξωστρεφούς ελληνικής εταιρείας, με παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες και πάνω από 980 σημαία πώλησης, με 5.000 εργαζομένους ανά τον κόσμο και πωλήσεις 1,2 δισ. ευρώ πέρυσι, αλλάζει και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα που έχει φέρει η τεχνολογία στο retail.

Ένα στίγμα των αλλαγών αυτών έδωσε η διοίκηση του ομίλου κατά την πρόσφατη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τριμήνου. Ο Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου FF Group και Έλληνας “Eπιχειρηματίας της Χρονιάς” για το 2015 στον διαγωνισμό της EY Ελλάδας, ανέφερε πως στο παγκόσμιο λιανεμπόριο πραγματοποιούνται ριζικοί μετασχηματισμοί με την βοήθεια της τεχνολογίας και πλέον το ηλεκτρονικό εμπόριο αντικαθιστά το ρόλο του παραδοσιακού καταστήματος. Σημείωσε, δε, πως η FF Group συνεχίζει να προσαρμόζει το μοντέλο της στα νέα δεδομένα ούτως, ώστε να παραμένει λιτό και λειτουργικό.

Το Capital.gr συνομίλησε με τον κ. Κουτσολιούτσο, ζητώντας να φωτίσει περισσότερο τις αλλαγές που υλοποιούνται στην αγορά και στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου καθώς οι millennials κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κατανάλωσης διεθνώς. “Αυτό που βλέπουμε, και όχι μόνο στο δικό μας κομμάτι αλλά σε πολλούς κλάδους, είναι ότι αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα η αγορά, ειδικά σε ό,τι αφορά τους νέους ηλικιακά καταναλωτές και καταναλώτριες, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Η νέα γενιά ενημερώνεται, κινείται, αγοράζει εντελώς διαφορετικά. Πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτό το περιβάλλον και αυτό απαιτεί επενδύσεις όχι μόνον στο τεχνολογικό σκέλος αλλά και στο μοντέλο λειτουργίας, στο σκέλος της νοοτροπίας, μια αλλαγή που δεν είναι πάντα εύκολη. Προς αυτή την κατεύθυνση προσαρμοζόμαστε και επενδύουμε, αλλάζοντας το μοντέλο της Folli Follie”.

Ο κ. Κουτσολιούτσος δίνει ένα απτό παράδειγμα μιλώντας για το καινούργιο concept στο flagship κατάστημα της Folli Follie στην Ερμού, το οποίο ενσαρκώνει το όραμα της οικογένειας Κουτσολιούτσου και αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την νέα εποχή για το brand. To νέο αυτό concept store της Folli Follie ήδη έχει εφαρμοστεί σε Αθήνα, Χονγκ Κονγκ, Σίδνεϊ και Τόκιο και ακολουθούν και άλλες μεγάλες πόλεις.

folli25“Η στρατηγική μας, ιδιαίτερα στο προϊόν της προσιτής πολυτέλειας που είμαστε εμείς σήμερα, πρέπει να προσαρμοστεί. Όταν έχεις στόχο να εξελιχθείς σε μια παγκόσμια μάρκα, με το παλιό μοντέλο ανάπτυξης κατέληγες να δημιουργήσεις ένα δίκτυο χιλιάδων καταστημάτων και να έχεις πετύχεις ένα συγκεκριμένο επίπεδο τζίρου. Με τα νέα δεδομένα, μπορεί κάποιος αυτό να το πετύχει με τα μισά καταστήματα. Άρα και εμείς προσαρμοζόμαστε, κλείνουμε κάποια μικρά καταστήματα ανοίγοντας στη θέση τους ένα μεγαλύτερο. Το έχουμε εφαρμόσει και στην Ελλάδα, την Ασία και σε άλλες αγορές και έχουμε ήδη διαπιστώσει ότι τα μεγαλύτερα καταστήματα φέρνουν τζίρο περισσότερο από ότι τα μικρότερα που έκλεισαν”, σημειώνει ο επικεφαλής του ομίλου. 

Στόχος 30% του τζίρου από το online

Ήδη τα τελευταία τρίμηνα έχει καταγραφεί μικρότερος ρυθμός ανάπτυξης σημείων πώλησης της αλυσίδας Folli Follie, αλλά μεγαλύτεροι τζίροι για την εταιρεία. Πέρα, όμως από το “φυσικό” δίκτυο πωλήσεων, ο όμιλος έχει αρχίσει να δίνει όλο και μεγαλύτερο βάρος στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Μάλιστα, η διοίκηση έχει θέσει ως στόχο στην επόμενη πενταετία, το 30% των πωλήσεων να πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά.

“Αποτελεί φυσιολογική εξέλιξη των πραγμάτων. Αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη ανάπτυξη εντός ομίλου καταγράφεται σε ότι έχει σχέση με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, ιδιαίτερα στην Κίνα. Έχουμε προσλάβει συμβούλους για το online σκέλος, μεγάλες εταιρείες του μεγέθους της Boston Consulting, έχουμε τεστάρει διαφορά μοντέλα, κάναμε benchmarking και έχουμε διαπιστώσει πως ακόμη και σήμερα θεωρούν πως ένα επιτυχημένο μοντέλο στη μόδα πραγματοποιεί 8-10% του συνολικού του τζίρου ηλεκτρονικά. Για μένα αυτό είναι λάθος, βρίσκεται 5 χρόνια πίσω. Εγώ θεωρώ ότι ο πήχης είναι στο 30% και δεν σας κρύβω ότι έχουμε βάλει έναν εσωτερικό στόχο, να πραγματοποιούμε 30% των πωλήσεων του ομίλου οnline στα επόμενα 5 χρόνια”, αποκαλύπτει ο κ. Κουτσολιούτσος.

Ο επικεφαλής της FF Group εξηγεί παραστατικά πως οι εξελίξεις είναι ταχύτατες. “Οι αλυσίδες έχουν καταστήματα, κλείνεις το γραφείο και το κατάστημα το βράδυ και λες θα τα πούμε το πρωί, αλλά είναι το βράδυ που κάποιος άλλος κάνει πωλήσεις, όταν εσύ κοιμάσαι…”. Όπως λέει, πρόκειται για μια νέα πραγματικότητα, αφού ακόμη και στην Ελλάδα των capital controls, έγιναν πέρυσι 4,4 δισ. ευρώ online πωλήσεις. “Το βασικό που αλλάζει έχει να κάνει με τον πελάτη: είναι πολύ ενημερωμένος, γνωρίσει τις τιμές, τι θέλει να αγοράσει, είναι πιο απαιτητικός, δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη γενιά”.

Omni-channeling

Όπως εξηγεί ο κ. Κουτσολιούτσος, η Folli Follie Group έχει ήδη δρομολογήσει σημαντικές επενδύσεις σε αυτό που αποκαλείται οmnichanneling. Σε σχέση με το παρελθόν, αναφέρει, οι retailers μπορούν να ταυτοποιήσουν τον πελάτη, να τον ακολουθήσουν και να επικοινωνήσουν μαζί του, κάτι που δεν μπορούσε να γίνει παλαιότερα καθώς δεν γινόταν να εντοπιστεί με ακρίβεια το “κανάλι”, τον τρόπο μέσω του οποίου ερχόταν ο καταναλωτής στο κατάστημα να ψωνίσει. Αυτό έχει αλλάξει προ πολλού, λόγω της τεχνολογίας. “Ουσιαστικά, με το οmni-channel καταλήγουμε στο ότι όλα είναι γύρω από τον πελάτη και όχι το δίκτυο. Δημιουργείς ένα live, one-stop view περιβάλλον, ώστε να επικοινωνήσεις με τον πελάτη”, αναφέρει, προχωρώντας και ένα βήμα παρακάτω: “Θεωρώ πως όσοι δεν προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, δεν θα επιβιώσουν. Στα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια, πολλές μάρκες θα εξαφανιστούν”.

Όσο για τις επενδύσεις που θα απαιτηθούν, ήδη η διοίκηση έχει ανεβάσει τον πήχη για το 2016, έχοντας διπλασιάσει το capex. “Είχαμε 25-30 εκατ. ευρώ επενδύσεις ετησίως, τώρα έχουμε πάει στα 60 εκατ.ευρώ. Το μοντέλο αλλάζει, η πλατφόρμα, ακόμη και τα logistics αλλάζουν τελείως. Δείτε τι έγινε με το Factory Outlet όταν ξεκινήσαμε το ηλεκτρονικό κατάστημα, αποτέλεσε μια μεγάλη επιτυχία. Ουσιαστικά ήταν ένας τζίρος που μας περίμενε. Και δεν θα περιοριστεί μόνον στην Ελλάδα, κοιτάμε να πουλάμε μέσω του Factory Outlet -και όχι μόνον- και σε άλλες χώρες. Δεν υπάρχουν πια σύνορα, όλα είναι θέμα τιμής”.

Αλλάζει η Κίνα

Η συζήτηση δεν θα μπορούσε να μην επεκταθεί και στην Κίνα, από όπου η FF Group αντλεί μεγάλο κομμάτι της ανάπτυξής της, έχοντας ήδη αναπτύξει δίκτυο 254 καταστημάτων, το οποίο διαρκώς διευρύνεται. Ως ένας από τους ελάχιστους Έλληνες επιχειρηματίες με ίδια άποψη της οικονομικής κατάστασης της χώρας, ο κ. Κουτσολιούτσος αναφέρει πως σε ένα βαθμό οι ανησυχίες είναι υπερβολικές. “Αν δεν ζήσεις την αγορά, διαβάζοντας στα ΜΜΕ για τα ζητήματα της ανησυχείς. Στο τέλος της ημέρας όμως, μπορεί να μην σημειώνεται 9% ανάπτυξη, αλλά το 6,5% θα το ζήλευαν πολλές χώρες. Αλλά ξεχνάμε και κάτι άλλο: η κινεζική οικονομία σήμερα σε σχέση με πέντε χρόνια πριν, είναι διπλάσια. Είναι και τα μεγέθη διαφορετικά. Τώρα, ότι αλλάζει το μοντέλο της Κίνας που που συνίστατο σε παραγωγή και εξαγωγές σε όλο τον κόσμο (“κάνουμε για όλους όλα τα πράγματα, σε καλή ποιότητα και φθηνά, και θα προσελκύουμε ξένες επενδύσεις”), είναι δεδομένο. Τώρα η χώρα πάει σε ένα μοντέλο με στόχο να γίνει η μεγαλύτερη αγορά εσωτερικής κατανάλωσης. Αυτό μπορεί να έχει σκαμπανεβάσματα. Όπως το ζω, όμως, πρέπει να πως ότι η Κίνα είναι η μόνη χώρα που βάζει τόσο μακρινούς στόχους και τους πετυχαίνει, εδώ και 20-25 χρόνια”.

Τέλος στην πτώση φέτος

Όσο για την Ελλάδα, η εκτίμηση του επικεφαλής της FF Group είναι πως το 2016 μπορεί, παρά τις δυσκολίες και τις δυσχέρειες που θα φέρουν τα νέα φορολογικά μέτρα, να αποτελέσει χρονιά που θα μπει ένα τέλος στην πτώση της οικονομίας. “Πιστεύω ότι φέτος θα φτάσουμε τον πραγματικό πάτο, το οποίο είναι ψυχολογικά σημαντικό για εμένα. Όταν γνωρίζεις ότι κάθε χρόνο ακολουθεί και νέα πτώση, αυτό και για τις επιχειρήσεις και για τον καταναλωτή είναι ψυχοφθόρο. Πιστεύω ότι με τα νέα μέτρα θα πάμε και άλλο κάτω, η κατανάλωση θα επηρεαστεί, δεν υπάρχει αμφιβολία, αλλά κάπου θα μπει ένα τέλος φέτος. Και ελπίζω κάποια στιγμή να έρθει η ανάπτυξη που μόνο στα λόγια την ακούμε”.





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014