H Rolls-Royce προμηνύει χρηματιστηριακή θύελλα για τον κλάδο της;

16.11.2015 06:40

Του Κωνσταντίνου Βέργου

Η Βρετανική Rolls-Royce δεν είναι απλά η κατασκευάστρια εταιρία υπέροχων αμαξιών.

Είναι η ‘βασίλισσα’ στην κατασκευή τουρμπίνων αεροπλάνων.

Ο κλάδος είναι σημαντικός, καθώς αποτελεί όχι μόνο έναν από τους σημαντικότερους κλάδους στο χρηματιστήριο, με σημαντικές αποδόσεις κατά το τελευταίο έτος αλλά και στο παρελθόν, αλλά επίσης και έναν από τους σημαντικότερους κλάδους στον κλάδο των επενδύσεων.

Η παραγωγή, για παράδειγμα, τουρμπίνων για αεροπλάνα, είτε απευθύνεται στις ανάγκες της αμυντικών αεροσκαφών ή για  τα γνωστά μας επιβατηγά αεροπλάνα, απαιτεί όχι μόνο υψηλή τεχνογνωσία, αλλά και σημαντικές επενδύσεις και οδηγεί σε δημιουργία θέσεων εργασίας σε πολλούς κλάδους. Λόγω του σημαντικού αυτού εκτοπίσματος των εταιριών αυτών, οι αναλυτές παρακολουθούν τις εταιρίες αυτές με πολύ ενδιαφέρον, καθώς σημαντική μείωση των πωλήσεών τους, αν αφορά αυτή ή προέρχεται από τον κλάδο εμπορικών αεροσκαφών, οδηγεί   σε προβληματισμό για τις προοπτικές εσόδων κλάδων όπως του τουρισμού και όχι μόνον.

Η Rolls-Royce παράγει μηχανές όχι μόνο  πάντως για αεροπλάνα, αλλά και για πλοία αλλά και βιομηχανικές εφαρμογές. Η εταιρία είχε όντως σημαντική απώλεια εσόδων για εταιρικά αεροπλάνα που θα κατευθύνονταν στην αγορά της Κίνας, άλλων χωρών της άπω ανατολής και την Βραζιλία. Παράλληλα, η μείωση τιμών πετρελαίου των τελευταίων μηνών οδήγησε σε μείωση παραγγελιών από πελάτες της στον χώρο της ενέργειας. Απλά και μόνο το τμήμα της εταιρίας που απευθύνεται σε πλοία, που παραδοσιακά έχει το 45%-50% των κερδών της εταιρίας, αναμένεται να περάσει σε ζημίες στο επόμενο διάστημα, το 2016.

Όλες αυτές οι εξελίξεις οδήγησαν την εταιρία στο να ανακοινώσει ‘εκτίμηση για μείωση κερδών’ (profit warning)  με αποτέλεσμα οι μετοχές της να υποστούν συντριπτικές απώλειες, χάνοντας το ένα πέμπτο (20%) της αξίας, εντός ολίγων ημερών! Εύλογη είναι η ανησυχία μήπως όλες οι εταιρίες του κλάδου μπαίνουν σε περιπέτειες, όπως η Rolls-Royce. Για να βγάλουμε ένα ασφαλές συμπέρασμα πρέπει να εξετάσουμε τα αποτελέσματα σε άλλες εταιρίες του κλάδου. Τα αποτελέσματα της Γαλλικής Airbus αν και επηρεάστηκαν αρνητικά από την πτώση αεροσκάφους της στην Ισπανική πόλη της Σεβίλλης τον περασμένο Μάιο, εξελίσσονται εξαιρετικά καλά, με ενίσχυση πωλήσεων και κερδών ενώ επίσης η εταιρία πήρε 348 παραγγελίες νέων εμπορικών αεροπλάνων  φέτος στο πρώτο εξάμηνο, έναντι 290 πέρσι την ίδια περίοδο, ενώ οι παραγγελίες της Airbus Defence and Space (άμυνα κυρίως) είναι 40% επάνω!

Από την άλλη, η Αμερικάνικη Lockheed Martin, που αποτελεί τον νούμερο ένα πελάτη του Αμερικάνικου Πενταγώνου, παρότι είχε προσωρινή απώλεια εσόδων, ανέβασε τις εκτιμήσεις της για έσοδα και κέρδη κατά την φετινή περίοδο. Η General Dynamics, με την σειρά της, ανακοίνωσε πωλήσεις και κέρδη τρίτου τριμήνου που ξεπερνάνε εκείνες των αναλυτών και είναι ενισχυμένα, πχ κέρδη από λειτουργικές και συνεχείς δραστηριότητες (συγκρίσιμες) είναι 2,28 δολάρια ανά μετοχή έναντι εκτίμησης 2,10, δηλαδή 8% πάνω από την εκτίμηση της αγοράς! Τέλος η Northrop Grumman επίσης κινείται σε υψηλότερα επίπεδα, τα οποία σε συγκρίσιμο επίπεδο είναι σε επίπεδα κερδών ανά μετοχή 2,41 δολάρια, από 2,32 δολάρια.

Αντίστοιχα καλά αποτελέσματα ειχαν και άλλες, μικρότερες εταιρίες των κλάδων αυτών. Να σημειώσουμε άδω, ότι οι δύο προαναφερόμενες εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε ΗΠΑ, είχαν πραγματικά εκπληκτικά αποτελέσματα, και μάλιστα πολύ θετικότερα για διεθνείς επενδυτές, που αποτιμούν τα χαρτοφυλάκια τους σε ΕΥΡΩ, Βρετανικές λίρες η άλλα νομίσματα, αν λάβουμε υπόψιν ότι το δολάριο ενισχύθηκε εντυπωσιακά φέτος έναντι σχεδόν κάθε ξένου νομίσματος.

Τα παραπάνω μας ωθούν στο ψύχραιμο συμπέρασμα οτι παρότι τα αποτελέσματα της Rolls-Royce μας προβληματίζουν, δεν θα έπρεπε να μας ωθούν σε γενικότερα απαισιόδοξα συμπεράσματα για τον κλάδο ακόμη, καθώς οφείλονται περισσότερο στην υψηλότερη έκθεση κινδύνων σε χώρες όπως Κίνας και Βραζιλίας, και τον κλάδο ενέργειας, που άρχισαν να πλήττονται από την εκεί κρίση και όχι ακόμη σε γενικότερο πρόβλημα στην Δυτική αγορά που ακόμη είναι ισχυρή και κερδοφόρα. Άρα, οι επενδύσεις σε εταιρίες του κλάδου, θα συνεχίζουν να έχουν καλές αποδόσεις σε γενικές γραμμές, μέχρι να υπάρξουν άλλες ενδείξεις που να αντιστρέφουν συνολικά τις εκτιμήσεις για τις προοπτικές των κλάδων αυτών.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία

(Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού).

liberal.gr





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014