Tο πρώτο βιβλίο εικονικής πραγματικότητας είναι γεγονός και είναι ελληνικό.

24.05.2016 18:45
Την ώρα που το VR, κατά κόσμον εικονική πραγματικότητα, κάνει το δυναμικό του ντεμπούτο αυτή τη χρονιά, με τους κολοσσούς της Silicon Valley να προτάσσουν τα ξίφι τους για μια εντυπωσιακή μονομαχία στην αρένα των κερδών και με τα έσοδα του κλάδου να αναμένεται να χτυπήσουν νέο ρεκόρ φτάνοντας τα 1 δισ. δολαρία μόνο το 2016, το πρώτο βιβλίο εικονικής πραγματικότηταςείναι γεγονός και είναι ελληνικό.
Η ομάδα της Bitar, πρωτοπορεί για δεύτερη φορά – πριν από περίπου ένα χρόνο ήταν από τις πρώτες εταιρείες που εξέδωσαν το πρώτο βιβλίο επαυξημένης πραγματικότητας –  και προχωρά στην εικονική πραγματικότητα σε μια ακόμα προσπάθεια να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των υπέρμαχων της τεχνολογίας με τους λάτρεις της υφής της αφής ενός hard copy… Στόχος παραμένει πάντα η ηδμιουργία τεχνολογικών εκπαιδευτικών προϊόντων υψηλών προδιαγραφών, όπως αναφέρει στο Insider.gr ο κ. Βαγγέλης Παπούλιας, ο οποίος μας εξηγεί τη νέα αυτή πρόσμιξη.
«Το νέο βιβλίο, “Το ηλιακό σύστημα σε 3D”, είναι το πρώτο βιβλίο που έχει εκδοθεί και περιλαμβάνει τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Η χρήση του είναι πολύ απλή και η λειτουργικότητά του εξαιρετικά υψηλή».
Τα παιδιά, συμπληρώνει, μπορούν να δουν τους πλανήτες να «ζωντανεύουν» τρισδιάστατα μέσω μιας φορητής συσκευής (smartphone/tablet) με λειτουργικό σύστημα Android. Αναμένουμε μέσα στο καλοκαίρι να είναι διαθέσιμο και για συσκευές με λειτουργικό σύστημα iOS. Απλά κατεβάζουν την δωρεάν εφαρμογή που συνοδεύει το βιβλίο, η οποία βάζει σε λειτουργία την κάμερα της συσκευής. Στη συνέχεια, σημαδεύοντας τις εσωτερικές σελίδες του βιβλίου, οι πλανήτες και ο ήλιος, γίνονται τρισδιάστατοι και περιστρέφονται πάνω στην σελίδα, με αξιόπιστες απεικονίσεις και δορυφορικές φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης της NASA.
Όταν ο χρήστης σημαδέψει το εξώφυλλο του βιβλίου, μπορεί να δει ολόκληρο το ηλιακό μας σύστημα και πως οι πλανήτες κινούνται σε τροχιές γύρω από τον ήλιο. Πρόκειται για μία εξαιρετικά εκπαιδευτική λειτουργία που βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν τη λειτουργία του ηλιακού μας συστήματος.
Στη συνέχεια έρχεται ένα παιχνίδι. Πάλι, σημαδεύοντας το εξώφυλλο και επιλέγοντας ένα από τα 2 πρώτα κουμπιά της εφαρμογής, το παιδί μπορεί να βγει μια φωτογραφία ντυμένο σαν αστροναύτης, επιλέγοντας μία από τις 2 στολές που περιλαμβάνονται στην εφαρμογή. Ο γονέας μπορεί να μεγαλώσει/μετακινήσει τη στολή ώστε να «ταιριάζει» στον μελλοντικό αστροναύτη!
Τέλος έρχεται το κομμάτι της εικονικής πραγματικότητας. Αν η συσκευή του χρήστη διαθέτει γυροσκόπιο (περιλαμβάνεται στην πλειονότητα των συσκευών), τότε μπορεί να περιηγηθεί εικονικά στον διαστημικό σταθμό του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (E.S.A.) μέσα από 7 διαφορετικές πραγματικές φωτογραφίες 360 μοιρών από το εσωτερικό του σταθμού.
Η λειτουργία αυτή ξεκινάει σημαδεύοντας το εξώφυλλο και πατώντας το τελευταίο κουμπί. Στη συνέχεια ο χρήστης μπορεί να περιστρέψει την συσκευή του και να περιηγηθεί, σαν να βρισκόταν στο διαστημικό σταθμό. Αν ο χρήστης έχει μάσκα εικονικής πραγματικότητας, μπορεί να τοποθετήσει το κινητό του μέσα, και απλά να περιστρέφει το κεφάλι του.
Η  ομάδα Bitar, οι εμπνευστές της ιδέας, αποτελείται από 4 άτομα, 2 προγραμματιστές, τους κυρίους Βαγγέλη και Ευθύμη Παπούλια, τον κ. Ματζιάρη Γιάννη, υπεύθυνο σχεδιασμού, και την κ. Κατερίνα Παπούλια, ειδική παιδαγωγό και συγγραφέα τόσο των προηγούμενων όσο και αυτού του βιβλίου.
Πώς προέκυψε όμως η ιδέα για ένα τόσο καινοτόμο εγχείρημα. Όπως εξηγεί ο κ. Παπούλιας, το έναυσμα για την σύλληψη της ιδέας προέκυψε όταν μίλησαν για πρώτη φορά με καταστηματάρχες της αγοράς του παιχνιδιού και με γονείς. «Οι πρώτοι μας υπέδειξαν ως ανταγωνιστές τους, τα καταστήματα ηλεκτρονικών συσκευών, την ίδια στιγμή που οι γονείς έκαναν λόγο για παιδιά κολλημένα σε ένα tablet. Κάπως έτσι σκεφτήκαμε να τα συνδυάσουμε».
«Ασχολούμασταν ήδη από χρόνια με το χώρο του διαδικτύου και της τεχνολογίας, μέχρι που αρχίσαμε να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας την οπτική τεχνολογία και την εξέλιξή της. Όταν συνειδητοποιήσαμε και την διάδοση των φορητών συσκευών, tablet και smartphones, αποφασίσαμε να την προχωρήσουμε στην πρόσμιξη. Κάπως έτσι ξεκινήσαμε να πειραματιζόμαστε αρχικά στο χώρο των παιδικών παιχνιδιών με σκοπό να δημιουργήσουμε εκπαιδευτικά τεχνολογικά προϊόντα. Στην πορεία βέβαια μας κέρδισε το εκπαιδευτικό βιβλίο – παιχνίδι, μια εξέλιξη του παιχνιδιού, με την χρήση της τεχνολογίας» συμπληρώνει ο ένας εκ των δημιουργών.
Και φυσικά μετά την επαυξημένη πραγματικότητα δεν μπορούσε παρά να ακολουθήσει η εικονική. «Ψάχναμε τρόπους να αυξήσουμε την εκπαιδευτική αξία των προϊόντων μας και καταλήξαμε στην εικονική πραγματικότητα με χρήση πραγματικών φωτογραφιών. Η ενσωμάτωση της νέας αυτής τεχνολογίας δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, αφού είχαμε ασχοληθεί μαζί της στα πλαίσια άλλων projects, για τα οποία δεν μπορώ να αποκαλύψω περισσότερες λεπτομέρειες σε αυτήν την φάση».
Βέβαια σε μια αγορά μη εξοικειωμένη όχι μόνο με το συγκεκριμένο είδος αλλά και με το ίδιο το επιχειρείν, τα πράγματα δεν ήταν και τόσο εύκολα. «Το ότι ήμασταν οι πρώτοι, ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι του όλου εγχειρήματος αλλά ταυτόχρονα και το πιο όμορφο. Η δουλειά του να χαράξεις έναν νέο δρόμο είναι εξαιρετικά δύσκολη και ειδικά σε μία περίοδο πολύ δύσκολη για την αγορά. Όταν όμως δείχνεις κάτι εντυπωσιακό που η πλειονότητα του κόσμου δεν έχει ξαναδεί και του δίνεις έναν σημαντικό εκπαιδευτικό χαρακτήρα, η ανταπόκριση είναι πολύ θερμή. Η εξοικείωση του κόσμου με τις φορητές συσκευές βρίσκεται σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα και το λέω αυτό αφού έχω μιλήσει με εκατοντάδες άτομα κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους».
Σε ένα στρεβλό επιχειρηματικό περιβάλλον, βέβαια, το πρόβλημα δεν συνοψίζεται μόνο στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλλεις για να εξοικειώσεις το καταναλωτικό κοινό με το προϊόν. Ένα από τα βασικά προβλήματα  που αντιμετώπισε η ομάδα, ήταν αυτό της ρευστότητας.
«Δεν καταφέραμε να βρούμε κάποιον σοβαρό επενδυτή και αναγκαστήκαμε να επωμιστούμε μόνοι μας ολόκληρη την επένδυση. Δυστυχώς τα κίνητρα για να ξεκινήσει κάποιος μια νέα επιχειρηματική ιδέα είναι μηδενικά ενώ τα αντικίνητρα πολλά. Κατά τη γνώμη μου, η οικονομία μιας χώρας μπορεί να αναπτυχθεί με στόχο την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών μόνο μέσα από την οικονομική αυτοδυναμία, αλλά αυτό είναι μία περισσότερο πολιτική παρά οικονομική συζήτηση. Δοκιμάσαμε και το crowdfunding αλλά αποτύχαμε. Είναι κρίμα που μία έννοια όπως αυτή έχει γίνει εμπορεύσιμο προϊόν μόνο για όσους διαθέτουν το απαραίτητο budget προώθησης. Με λίγα λόγια, αν δεν πληρώσεις διαφημιστικές εταιρίες δεν θα δει κανένας την καμπάνια σου και άρα θα αποτύχεις».
Βέβαια παρά τις δυσκολίες, το προϊόν πέτυχε. Το πρώτο βιβλίο, με τίτλο «Ο Ντίνος στα ίχνη των δεινοσαύρων», όπως μας ενημερώνουν  τα στελέχη της Bitar, ήταν ένα πραγματικά «εκδοτικό φαινόμενο». Οι πωλήσεις του ήταν και συνεχίζουν να είναι εξαιρετικά ικανοποιητικές και αγκαλιάστηκε από μικρούς και μεγάλους σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα, ένα χρόνο μετά, χρησιμοποιείται σαν εργαλείο διδασκαλίας σε τάξεις και εργαστήρια, σαν βοήθημα σε συνεδρίες θεραπείας λόγου και ειδικής αγωγής, σαν παιχνίδι σε χώρους παιδικού παιχνιδιού, και σαν case study πρωτότυπης επιχειρηματικής ιδέας σε συνέδρια και ομιλίες.

Έκτοτε στην ράφια της Bitar έχουν προστεθεί άλλα τέσσερα βιβλία, τα οποία είναι διαθέσιμα μόνο στα ελληνικά. «Αν και η έκδοση σε άλλες γλώσσες υπήρξε σαν σκέψη είχαμε κάποια τεχνικά προβλήματα τα οποία έχουν πλέον λυθεί και είναι στα άμεσα σχέδιά μας η προώθηση των βιβλίων και στο εξωτερικό».
Όσο για τα σχέδια που έχουν για το μέλλον, εκτός από την έκδοση νέων βιβλίων και παιχνιδιών, που θα συνδυάζονται, πάντα, με όλο και περισσότερη καινοτομία, η ομάδα υλοποιεί και υπηρεσίες Augmented Reality και Virtual Reality για επιχειρήσεις μέσω του Flyerbook Project, για το οποίο μπορεί να ενημερωθεί κανείς στο bitar.gr. «Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να ξεκινήσουμε μία νέα υπηρεσία SaaS (Software as a Service), στην οποία οι επιχειρήσεις θα μπορούν να έχουν τις δικές τους εφαρμογές με χρήση τεχνολογιών Augmented Reality και Virtual Reality έναντι ενός πολύ μικρού μηνιαίου τιμήματος και θα έχουν την δυνατότητα να ανανεώνουν τις εφαρμογές τους μέσα από την πλατφόρμα που ετοιμάζουμε, χωρίς να χρειάζεται να ανανεωθούν οι καταχωρίσεις των εφαρμογών στα αντίστοιχα Markets.
Είναι μία εξαιρετικά καινοτόμα προσέγγιση του να δώσουμε φθηνές και χρηστικές λύσεις σε επιχειρήσεις που θα τις βοηθήσει να μεγαλώσουν αλλά ακόμα και να δημιουργήσουν το δικό τους ιδιόκτητο δίκτυο προώθησης/πωλήσεων, έναντι ενός πολύ μικρού μηνιαίου τιμήματος. Στη συνέχεια, η υπηρεσία αυτή θα κυκλοφορήσει στο εξωτερικό, μιας και είναι μοναδική στον κόσμο και είμαστε σίγουροι ότι θα καθιερωθεί» καταλήγει ο κ. Παπούλιας.




Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014