To Pokemon Go είναι μόνο η αρχή *Η Silicon Valley καταλαμβάνει την πραγματικότητά μας

01.08.2016 13:39

To Pokemon Go είναι μόνο η αρχή

*Η Silicon Valley καταλαμβάνει την πραγματικότητά μας *Οι νέες τεχνολογίες, από τα παιχνίδια μέχρι το Ίντερνετ, ενσωματώνουν κάθε πτυχή της ζωής μας σε ένα παγκόσμιο δίκτυο που εξυπηρετεί τον μονοπωλιακό καπιταλισμό

pokemongo.jpg
Πώς να εξηγήσουμε την επιτυχία του Pokemon Go; Ένας τρόπος είναι να ακολουθήσουμε τη διαδρομή των χρημάτων και τότε θα είναι πιο εύκολο να δώσουμε εξήγηση. Η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) δεν είναι κάτι νέο. Χρησιμοποιείται επί χρόνια στον στρατό και στα συστήματα πλοήγησης. Αυτό που κάνει το Pokemon Go καινούργιο είναι ότι η επαυξημένη πραγματικότητα έγινε μέινστρημ/προσβάσιμη σε όλους για πρώτη φορά. Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό ως μια ιστορική ρήξη, η οποία θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και βιώνουμε την πραγματικότητα. Θα αλλάξει την ίδια την πραγματικότητα.

Η επαυξημένη πραγματικότητα είναι με έναν τρόπο ακόμη πιο ενδιαφέρουσα από την εικονική πραγματικότητα, καθώς δεν αντικαθιστά τον πραγματικό κόσμο με μια προσομοίωση, αλλά είναι μάλλον ένας εξελιγμένος συνδυασμός και των δύο. Η επαυξημένη πραγματικότητα ενσωματώνει την ψηφιακή στην πραγματική (με τη χρήση της κάμερας του smartphone σας για να μεταφέρετε το ψηφιακό Pokémon στον φυσικό κόσμο) και την πραγματική στην ψηφιακή (το φυσικό σώμα σας γίνεται μέρος μιας προσομοίωσης πραγματικότητας).

Το Pokemon Go δημιουργήθηκε από τη Niantic, ο διευθυντής της οποίας, ο John Hanke, ήταν ένας από τους ιδρυτές της Keyhole, μιας πρωτοποριακής εταιρείας ανάπτυξης λογισμικού που ειδικεύεται στη γεωχωρική οπτικοποίηση δεδομένων που άνοιξε τον δρόμο για το Google Maps και το Google Earth. Η Keyhole αγοράστηκε από την Google το 2004, όπως και η Niantic. Το Pokemon Go δεν θα ήταν δυνατό να γίνει χωρίς την Google. Αφού το Google Glass επικρίθηκε αρκετά, ενώ έγιναν και νομικές κινήσεις λόγω των ανησυχιών περί απειλής της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας, το Pokemon Go μπορεί να θεωρηθεί ως ένα πρώτο επιτυχημένο εμπορικά βήμα πoυ διευκολύνει προς την κατεύθυνση του ονείρου της επαυξημένης πραγματικότητας της Google.

Και γι’ αυτό η ψευτοαφέλεια με την οποία το αντιμετωπίζει η Χίλαρι Κλίντον είναι σημαντική. Πρέπει να γνωρίζει πως ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Google Eric Schmidt, που τρέχει και τη δική της ψηφιακή καμπάνια, χρησιμοποιεί μια νεοφυή επιχείρηση που ονομάζεται TheGroundwork. Kαι πρέπει επίσης να ξέρει πως ο Schmidt έγινε πρόσφατα επικεφαλής του συμβουλίου καινοτομίας του Πενταγώνου και ότι μεταξύ Ιανουαρίου 2009 και Οκτωβρίου 2015 τα κορυφαία στελέχη και εκπρόσωποι της Google συγκεντρώθηκαν στον Λευκό Οίκο σε 427 ξεχωριστές περιπτώσεις. Προφανώς, υπάρχει μια συμβιωτική σχέση μεταξύ του Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ και της Silicon Valley. Αλλά γιατί θα πρέπει αυτό να μας ανησυχεί;

Δεν χρειάζεται να αναρωτιόμαστε ποια είναι η ιδεολογία της Silicon Valley, αρκεί να διαβάσουμε το βιβλίο του Πίτερ Θίελ: «Aπό το μηδέν στο ένα: Σημειώσεις για τις νεοφυείς επιχειρήσεις ή πώς να οικοδομήσεις το μέλλον» (Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future). Ο Θίελ, μέλος της λεγόμενης «μαφίας του Paypal» και ιδιοκτήτης της Palantir, λέει ξεκάθαρα πως «ο ανταγωνισμός είναι ένα απομεινάρι της Ιστορίας» και ότι ο μονοπωλιακός καπιταλισμός δεν είναι μια παθολογία ή μια εξαίρεση, αλλά η προϋπόθεση για κάθε επιτυχημένη επιχείρηση. Η Google είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα: Το σύνολο σχεδόν των «καινοτομιών» της Google είναι προϊόντα εξαγοράς (από τους Χάρτες Google ώς το YouTube).

Άλλο ένα επιτυχημένο παράδειγμα, που αναφέρει ο ίδιος ο Θίελ, είναι η Tesla Motors: «Η τεχνολογία της Tesla είναι τόσο καλή, που κι άλλες εταιρείες αυτοκινήτων βασίζονται σε αυτή: η Daimler χρησιμοποιεί τις μπαταρίες της Tesla, η Mercedes Benz χρησιμοποιεί συστήματα μετάδοσης κίνησης της Τesla, η Τoyota χρησιμοποιεί μηχανή Tesla. Η General Motors έχει δημιουργήσει μέχρι και task force για να μαντεύει τις επόμενες κινήσεις της Tesla. Aλλά η μεγαλύτερη τεχνολογική επιτυχία της Tesla δεν είναι ένα και μοναδικό στοιχείο, αλλά μάλλον η ικανότητά της να ενσωματώνει πολλά στοιχεία σε ένα ανώτερο προϊόν».

Αυτή είναι η καλύτερη περιγραφή του μονοπωλιακού καπιταλισμού. Η επιτυχία της Silicon Valley δεν είναι αποτέλεσμα ιδιοφυΐας, αλλά εξαγοράς – η Google, το Facebook, η Apple ή η Palantir πέτυχαν να δημιουργήσουν τόσο ισχυρά και διαπεραστικά μονοπώλια ακριβώς λόγω αυτών των εξαγορών.

Το Pokemon Go σηματοδοτεί ακόμη ένα βήμα, γιατί η διείσδυση της Silicon Valley στις πιο προσωπικές πτυχές της ζωής μας, μέσω των κοινωνικών δικτύων και της νέας τεχνολογίας, έχει φτάσει σε ένα επίπεδο στο οποίο η φυσική μας πραγματικότητα θα ενσωματωθεί στην ψηφιακή πραγματικότητα. Σύντομα θα είναι αδύνατον να διακρίνουμε τη φυσική από την ψηφιακή, συνειδητοποιώντας την ιδέα πίσω από το Google Glass.

Το Pokemon Go πρέπει να εκληφθεί ως μια σημαντική τομή που δεν μπορεί να οριστεί σωστά χωρίς να ληφθεί υπόψη η πλήρης αποικιοκρατικοποίηση που έχει αναλάβει η Silicon Valley μέσω του «Ίντερνετ των πραγμάτων» (απόλυτη ενσωμάτωση των οχημάτων μας, των σπιτιών, των εργαλείων στο δίκτυο), των «έξυπνων πόλεων» (απόκτηση των υποδομών των πόλεων μας από τη Silicon Valley), των κοινωνικών δικτύων (Facebook, Twitter, Instagram), της Google, των καινοτομιών στις μεταφορές (drones, Tesla Motors κ.λπ.), των «μεγάλων δεδομένων«, της απόλυτης παρακολούθησης, της επαυξημένης πραγματικότητας, της εικονικής πραγματικότητας και τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, της αθανασίας (το όνειρο της Silicon Valley πως θα »ανεβάσουμε” το μυαλό μας σε ένα σύστημα και θα ζήσουμε για πάντα).

Όλα αυτά τα πεδία τεράστιας επένδυσης και ριζοσπαστικής καινοτομίας μεταμορφώνουν την πραγματικότητά μας με τόσο βαθύ τρόπο, που κάθε πτυχή της ζωής μας σύντομα θα ενσωματωθεί σε ένα μεγάλο παγκόσμιο ψηφιακό «δίκτυο», το οποίο ήδη, για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, επιτρέπει τη δημιουργία ενός συνεχώς διασυνδεδεμένου παγκόσμιου εγκεφάλου.

Το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία ή η καινοτομία, το πρόβλημα είναι ο μονοπωλιακός καπιταλισμός, το γεγονός ότι όλη αυτή η ισχύς συγκεντρώνεται σε μερικές εταιρείες στη Silicon Valley, που θέλει απροκάλυπτα να δημιουργήσει έναν γενναίο νέο κόσμο στον οποίο η τεχνολογία εξυπηρετεί μόνο το κέρδος. Όσο είμαστε απασχολημένοι παίζοντας Pokemon, οι εταιρείες ακολουθούν τη συμβουλή του παιχνιδιού: “Gotta catch ‘em all” (πρέπει να μη σου ξεφύγει κανένα). Μόνο που είμαστε εμείς που αιχμαλωτιζόμαστε σε ένα δίχτυ τεχνολογικού καταναλωτισμού από το οποίο δεν υπάρχει διέξοδος.

Σρ. Χόρβατ,  Κροάτης διανοούμενος και συγγραφέας και έχει συνυπογράψει μαζί με τον Σλάβοϊ Ζίζεκ το βιβλίο “Τι είναι αυτό που θέλει η Ευρώπη;”

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στη βρετανική «Guardian»

(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΙΑΜΑΛΗ)





Shortlink:

Contact us | About us | Terms & conditions | Privacy policy
Mikrometoxos 2014