Η Σαντορίνη, σύμφωνα με το AFP, είναι το πιο «ινσταγκραμικό» νησί της Ελλάδας, η οποία ωστόσο πλησιάζει στο σημείο κορεσμού της.
Το παγκοσμίου φήμης ηλιοβασίλεμα στη Σαντορίνη, πλαισιωμένο από την κυκλαδίτικη αισθητική πάνω από μια ηφαιστειακή καλντέρα, έχει αποτελέσει διαχρονικά την κυριότερη εικόνα του τουριστικού brand της Ελλάδας κάθε καλοκαίρι. Η εικόνα αυτή σίγουρα φιλοξενείται σε αρκετά ψυγεία σε κάθε γωνιά του κόσμου, αφού έχει αποτυπωθεί από μαγνητάκια, μέχρι και σε αφίσες.
Φέτος, η ουρά για να φτάσει κανείς να δει και δια ζώσης την κλασική αυτή εικόνα, μπορεί να ξεπεράσει και τα είκοσι λεπτά.
Η Σαντορίνη αποτελεί βασικό σταθμό στη κρουαζιέρα για την «Ελληνική εμπειρία», ωστόσο με τμήματα του νησιού να πλησιάζουν τον κορεσμό, οι αξιωματούχοι εξετάζουν την εφαρμογή περιορισμών.
Από τους 32,7 εκατομμύρια ανθρώπους (αριθμός ρεκόρ) που επισκέφθηκαν την Ελλάδα πέρυσι, περίπου 3,4 εκατομμύρια, ή ένας στους δέκα, πήγε στο νησί των μόλις 15.500 κατοίκων.
«Πρέπει να θέσουμε όρια αν δεν θέλουμε να βυθιστούμε κάτω από τον υπερτουρισμό», δήλωσε στο AFP ο δήμαρχος της Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος. «Δεν πρέπει να υπάρχει ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι… είτε στα μεγάλα ξενοδοχεία είτε στα ενοικιαζόμενα Airbnb».
Κάθε χρόνο χιλιάδες κινητά υψώνονται ώστε να αποθανατίσουν τη στιγμή που ο ήλιος δύει πίσω απ’ τον ορίζοντα, έπειτα ακολουθούν χειροκροτήματα.
Για κάποιους πιο πονηρεμένους επιχειρηματίες ωστόσο, το φυσικό αυτό φαινόμενο αποτελεί χρυσωρυχείο.
Μια εταιρία, κρέμασε πάνω από 50 αφίσες γύρω από την Οία, για να διαφημίσει τα «ιπτάμενα φορέματα» τα οποία πωλούνται πραγματικά «χρυσά», καθώς η τιμή τους ανέρχεται στα 370 ευρώ, και απευθύνονται σε όποια επιθυμεί να «νιώσει σαν Ελληνική θεά» – ή να βγάλει φωτογραφίες.
-«Σεβασμός στην Οία»-
Στους δρόμους της Οίας ωστόσο δε θα δει κανείς μόνο διαφημιστικές αφίσες, καθώς και οι κάτοικοι έχουν τοποθετήσει πινακίδες που προτρέπουν τους επισκέπτες να σεβαστούν το σπίτι τους.
«ΣΕΒΑΣΜΟΣ.. Είναι οι διακοπές σας… αλλά είναι το σπίτι μας», γράφει μια πινακίδα της ομάδας SaveOia.
Ο δήμαρχος δήλωσε πως το τοπίο του νησιού «δεν πρέπει να βλάπτεται από νέες υποδομές» λόγω της μοναδικότητας του, καθώς διαμορφώθηκε από μια ηφαιστειακή έκρηξη πριν από 3. 600 χρόνια.
Σήμερα, περίπου το ένα πέμπτο του νησιού καταλαμβάνεται από κτίρια.
Δεν είναι κρυφό πως η Σαντορίνη είναι ένας ακριβός προορισμός, αυτό φαίνεται και από τις πισίνες και τα τζακούζι που μπορεί κανείς να δει από κάθε άκρη του γκρεμού βλέποντας τη θέα.
Το 2023, 800 κρουαζιερόπλοια έφεραν, περίπου 1,3 εκατομμύρια επιβάτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος.
Τα κρουαζιερόπλοια «κάνουν πολύ κακό στο νησί», δήλωσε η Σαντάλ Μητακίδη, Βελγίδα κάτοικος της Σαντορίνης εδώ και 26 χρόνια.
Η ίδια δήλωσε επίσης πως η ρύπανση στην καλντέρα είναι εμφανής όταν υπάρχουν οκτώ ή εννιά πλοία να βγάζουν καπνό.
Οι υπεύθυνοι της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν θέσει όριο 8.000 επιβατών κρουαζιερόπλοιων ημερησίως από το επόμενο έτος.
Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι οι τοπικοί φορείς.
Ο Αντώνης Παγώνης, επικεφαλής της ένωσης ξενοδόχων της Σαντορίνης, πιστεύει ότι η καλύτερη διαχείριση της ροής των επισκεπτών είναι μέρος της λύσης.
«Δεν είναι δυνατόν να έχουμε τη Δευτέρα, για παράδειγμα, 20 έως 25. 000 επισκέπτες από τα κρουαζιερόπλοια και την επόμενη μέρα μηδέν», είπε.
Ο Παγώνης υποστήριξε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος της συμφόρησης επηρεάζει μόνο τμήματα του νησιού, όπως η πρωτεύουσα, τα Φηρά.
Η σύγχρονη Τουριστική βιομηχανία έχει επίσης αλλάξει και τη συμπεριφορά των επισκεπτών
Ο ξεναγός Κώστας Σακαβάρας, άκουσε μια παρέα τουριστών που ήταν σε βιντεοκλήση με την οικογένεια τους να λένε πως είναι στην Τουρκία.
«Νομίζουν ότι η εκκλησία εκεί πέρα είναι τζαμί επειδή χθες ήταν στην Τουρκία».
Ο ίδιος δήλωσε πως ο μέσος τουρίστας που επισκέπτεται το νησί, έχει αλλάξει.
«Το Instagram έχει καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν τα μέρη που θα επισκεφθούν», είπε, εξηγόντας πως πλέον όλοι κυνηγάνε την τέλεια φωτογραφία για το Instagram, για να επιβεβαιώσουν τις προσδοκίες τους.