«Προετοιμαστείτε για επίθεση»: Αυτό το απειλητικό φέρεται ότι έχουν λάβει από τους Χούθι τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.
«Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχε φτάσει στα εισερχόμενά του» αναφέρει το δημοσίευμα. Το email το οποίο εστάλη τόσο στο προσωπικό του ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όσο και στο επαγγελματικό, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από τους Χούθι, που στηρίζονται από το Ιράν. Σύμφωνα πάντα με την περιγραφή στο δημοσίευμα, το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης των Χούθι, πιανοντας ισραηλινό λιμάνι, γι’ αυτό και θα γινόταν «άμεσος στόχος των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», σύμφωνα με το γραμμένο στα αγγλικά μήνυμα.
«Έχετε την ευθύνη και τις συνέπειες της περίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης» έγραφε το email, που έφερε την υπογραφή του Κέντρου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν οργανισμό που συστάθηκε τον Φεβρουάριο για τη σύνδεση μεταξύ των δυνάμεων των Χούθι και των φορέων εμπορικής ναυτιλίας.
Το email που ελήφθη στα τέλη Μαΐου προειδοποιούσε για «κυρώσεις» σε όλο τον στόλο της εταιρείας, εφόσον το πλοίο συνέχιζε «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια» του Ισραήλ. Η εταιρεία και το υψηλόβαθμο στέλεχος αρνήθηκαν να κατονομαστούν για λόγους ασφαλείας. Το συγκεκριμένο email ήταν η αρχή. Σύμφωνα με πηγές του κλάδου, ήταν το πρώτο από τα πάνω από 12 ολοένα και πιο απειλητικά email που εστάλησαν σε τουλάχιστον έξι ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον περασμένο Νοέμβριο, οι Χούθι έχουν επιτεθεί σε σχεδόν 100 πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, έχουν βυθίσει δύο, έχουν καταλάβει άλλο ένα και έχουν σκοτώσει τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς. Όπως αναφέρουν, ενεργούν εις ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους.
Όπως συνεχίζει το Reuters, οι προειδοποιήσεις μέσω email δείχνουν ότι οι αντάρτες Χούθι έχουν απλώσει τα δίχτυα τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με μικρή ή και καθόλου σχέση με το Ισραήλ. Οι απειλές απευθύνονταν επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα πλοία που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.
«Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης. Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα πλοία της εταιρείας σας … Με τους καλύτερους χαιρετισμούς, Ναυτικό της Υεμένης» έγραφε άλλο email που εστάλη τον Ιούνιο από κυβερνητικό διαδικτυακό τομέα της Υεμένης σε δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Πάντως, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ή να προχωρήσουν σε οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, σχεδόν το 30% των επιθέσεων των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν εκδηλωθεί σε πλοία ελληνικών συμφερόντων, χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτά τα πλοία είχαν δεσμούς με το Ισραήλ. Τον Αύγουστο, οι Χούθι επιτέθηκαν στο δεξαμενόπλοιο «Sounion», το οποίο παραδόθηκε στις φλόγες, πριν ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Μετά τα χτυπήματα, πολλές εταιρίες άλλαξαν τα δρομολόγια των πλοίων, που κλήθηκαν να εκτελέσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Σύμφωνα με έγγραφο που έχει στη διάθεσή του το Reuters, η ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη «Aspides» που έχει βοηθήσει πάνω από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την τακτική των Χούθι, σε συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Η ναυτική δύναμη, στο έγγραφο που μοιράστηκε με τις ναυτιλιακές εταιρείες, αναφέρει ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδοτεί την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής εκστρατείας τους στην Ερυθρά Θάλασσα, γι’ αυτό και κάλεσε τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δείχνει τη θέση ενός πλοίου και λειτουργεί ως βοήθημα πλοήγησης για τα κοντινά πλοία, λέγοντας ότι έπρεπε «να το κλείσουν ή να δεχθούν πυροβολισμούς».
Τα πυραυλικά πλήγματα των Χούθι είχαν ακρίβεια 75% όταν στόχευαν πλοία που λειτουργούσαν με το σύστημα εντοπισμού AIS ενεργοποιημένο, ωστόσο το 96% των επιθέσεων αστοχούσε όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.
Πότε άρχισαν να στέλνοντα μηνύματα από τους Χούθι
Οι προειδοποιήσεις των Χούθι μέσω email άρχισαν τον Φεβρουάριο, με μηνύματα που στάλθηκαν σε πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο συνδικάτο ναυτικών από το HOCC. Τα αρχικά μηνύματα έγραφαν ότι οι Χούθι είχαν επιβάλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποιούσαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση. Τα email που εστάλησαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά. Τουλάχιστον δύο ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ελληνικά πλοία και έλαβαν απειλές μέσω email αποφάσισαν να τερματίσουν τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση του θέματος. Στέλεχος τρίτης ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έλαβε επίσης επιστολή, δήλωσε ότι αποφάσισε να τερματίσει τις συναλλαγές με το Ισραήλ προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
«Εάν η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας δεν είναι εγγυημένη, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν, ακόμη και αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραθύρων παράδοσής τους. Οι ζωές των ναυτικών εξαρτώνται από αυτό» δήλωσε ο Στίβεν Κότον, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ναυτικών, η οποία έλαβε ηλεκτρονικό μήνυμα από την HOCC τον Φεβρουάριο.
Το κόστος ασφάλισης
Το κόστος ασφάλισης για τους πλοιοκτήτες της Δύσης έχει αυξηθεί, ενώ ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αναστείλει εντελώς την κάλυψη, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι.
Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο της «MV Groton» δύο φορές τον Αύγουστο. «Κανένα πλοίο (σ.σ.: της Conbulk) δεν δραστηριοποιείται στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Όταν το πλήρωμα κινδυνεύει, κάθε συζήτηση σταματά» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Νταλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο στις 10 Σεπτεμβρίου. Ανάλογη τοποθέτηση έκανε και ο Τόρμπεν Κολν, επικεφαλής του γερμανικού ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg.
Ωστόσο, οι Χούθι δεν έχουν απαγορεύσει τη διέλευση στην πλειονότητα των πλοίων κινεζικής και ρωσικής ιδιοκτησίας, τα οποία μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα από την Ερυθρά Θάλασσα, με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.
«Διαβεβαιώνουμε εκ νέου τα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ισραηλινό εχθρό ότι είναι ασφαλή και ότι έχουν ελευθερία κίνησης και να διατηρούν τις συσκευές AIS συνεχώς σε λειτουργία. Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας» αναφέρει η ηχητική καταγραφή ενός μηνύματος των Χούθι που μεταδόθηκε σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Σεπτέμβριο.